Hoofdlijn

Voor u ligt de jaarrekening 2024. Hierin geven we een overzicht van de financiële resultaten en de voortgang van de belangrijkste projecten en ambities die we in de begroting voor dit jaar hebben geformuleerd. In de begroting van 2024 richtten we ons op de grote uitdagingen waar onze stad en regio voor staan: het vinden van een goede balans in een groeiende stad met kansen en uitdagingen, en dit alles in de context van de klimaatopgave.
Dankzij onze solide financiële positie en met vertrouwen in onze eigen kracht en samenwerking konden we stevig investeren in belangrijke projecten, zoals de vergroening van de stad, de oprichting van ons energiebedrijf, de Brainport-deal, versnelling van de woningbouw, demping van prijsstijgingen, verduurzaming van ons vastgoed, het aanpakken van mobiliteitsopgaven en mobiliteitsopgaven en het versterken van onze dienstverlening voor Jeugd, WMO en werk.
Onze regio speelt een belangrijke rol in de mondiale hightechsector, wat ons de verantwoordelijkheid geeft om actief bij te dragen aan een duurzame en toekomstbestendige ontwikkeling. Dat betekent groot denken en klein doen: het vertalen van ambities naar concrete stappen die we samen met onze inwoners en partners kunnen realiseren. Het kabinet heeft samen met provincie en regio gewerkt aan een impuls om de groei van Brainport Eindhoven mogelijk te maken onder de naam ‘Project Beethoven'. Dat resulteerde in 2024 in een plan om gezamenlijk ruim € 2,5 miljard euro te investeren in onze toekomst, waarvan € 1,7 miljard vanuit het Rijk. Het Beethoven convenant bestrijkt niet alleen financiële afspraken over talent, infrastructuur en woningbouw, maar ook een gezamenlijk onderzoek naar het verbeteren van onze regionale sociaal-maatschappelijke voorzieningen.

In deze jaarrekening blikken we terug op deze belangrijke ontwikkelingen en de financiële resultaten die daarmee samenhangen.

Speerpunten 2024

 
Klimaat en weer
In 2024 hebben we gezorgd voor vergroening van centrum en wijken, met aandacht voor het onderhouden van groen, vergroening van pleinen en het verbeteren van het landschap. Er werd extra groen toegevoegd in groenarme wijken en het onderhoud van bestaande groengebieden werd geïntensiveerd. Verschillende projecten, zoals de Genneper parken, werden afgerond of zijn in uitvoering. Het Landgoed De Wielewaal is verder ontwikkeld, met focus op biodiversiteit en natuurbehoud.

We hebben ook geïnvesteerd in speellocaties en groenbeheer, met extra middelen voor het onderhoud van de stad. Het integraal onderhoudsprogramma breidde het groen uit, verbeterde boomgroeiplaatsen en vergroende 21 straten. We hebben waterstructuren verbeterd, hemelwater afgekoppeld en de waterhuishouding van de stad versterkt. Door de klimaatverandering zullen zeer zware regenbuien vaker en heftiger optreden. Om schade te voorkomen zijn er bij meerdere projecten regenwaterstructuren aangelegd en waterbergingen door bv wadi's zoals op de Ruysdaelbaan en de Boschdijk. Daarnaast betekent de grote hoeveelheid neerslag een stijging van het grondwater en zijn zwakke plekken in riolering zichtbaar geworden en zijn sinkholes ontstaan. Op veel plekken is het riool gerepareerd, gerelined of deels vervangen.

Op het gebied van duurzaamheid werd CO 2 -uitstoot verminderd en hebben we milieuvriendelijke maatregelen genomen, zoals het gebruik van elektrisch materieel bij rioleringsprojecten. We hebben verder gewerkt aan afvalstrategie, nascheiding, en circulaire initiatieven, waaronder een nieuwe milieustraat. De inzameling van bedrijfsafval is aangescherpt en we hebben ons gericht op het verbeteren van de leefomgeving en gezondheid via verschillende programma's en ruimtelijke projecten. Als onderdeel van een bredere, integrale aanpak om het bijzetprobleem structureel en effectiever aan te pakken is eind 2024 besloten de handhavingstaken bijzet vanaf 2025 over te dragen aan de GR Cure.

Tot slot is in 2024 aandacht besteed aan het verminderen van overlast door bedrijven en het verbeteren van ondergrondse infrastructuur, evenals het intensiveren van de dierplaagbestrijding.

Sociale stad
In 2024 stelden we onze langetermijn visie Koers Sociaal (2)040 vast met daarin het versterken van de sociale basis als fundament met een plus voor de inwoners en buurten met een samenloop van problemen.

In 2024 is door ons ingezet op het versterken van de sociale basis, met nadruk op inclusie en samenleven in verscheidenheid. Er werden diverse initiatieven ondernomen, zoals het programma ‘Vrijwillig voor Elkaar’ en de ‘Inclusief Samenleven’ agenda. Op gezondheidsgebied legden we de focus gelegd op preventie en samenwerking met zorgpartners, en er werd verder gewerkt aan het verminderen van gezondheidsverschillen.

In het kader van transformatie hebben we projecten opgezet, zoals initiatieven voor jongeren in de bijstand en verbeteringen in jeugdhulp. De vereenvoudiging van het sociaal domein is in gang gezet, met verdere samenwerking tussen gemeenteafdelingen, wijkteams en Ergon. Daarnaast hebben we ons gericht op de opvang van asielzoekers en statushouders, met een pilot ‘Welkom in Eindhoven’. Ook hebben we in Bouwdepot wederom een groep jongeren ondersteund en zijn we gestart met een bredere doelgroep.

Wat betreft werk en inkomen is ingezet op maatwerk bij het aanvragen van uitkeringen, evenals een project tegen jeugdwerkloosheid. We hebben ons gericht op verbeteringen in de werk- en inkomensnetwerken en aandacht besteed aan de verbinding tussen werk en sociale ondersteuning. Bij de minimaregelingen wordt ingezet op vereenvoudiging, bereik en de implementatie van de amendementen. Ook zijn de schuldregelingen gehalveerd naar 18 maanden.

De Wmo kende verschillende succesvolle pilots, zoals de ketenaanpak valpreventie voor ouderen en verbeterde hulpmiddelen. We hebben ons ingezet voor de integratie van de woonzorgvisie in het volkshuisvestingsprogramma. In maatschappelijke opvang werden nieuwe locaties geopend, en bij beschermd wonen is geïnvesteerd in samenwerking en innovatie.

Op het gebied van jeugd is voortgang geboekt met het Deltaplan Jeugd, en ingezet op duurzame jeugdhulp en verbetering van de samenwerking tussen onderwijs en jeugdhulp. De jeugdhulp kent echter financiële tekorten, die door de toegenomen vraag en cao-lonen zijn verergerd. We hebben maatregelen genomen om de tekorten te beperken.

Woningbouw, fijne en veilige wijken
De woningbouwproductie was dit jaar hoog. De recente Beethoven-deal heeft extra impulsen gegeven aan de woningbouwbehoefte, wat leidde tot een hogere druk op de woningbouwproductie. In dit kader boden de evaluatie van het EBD, het Woonbehoefteonderzoek en het rekenkamerrapport waardevolle inzichten. Deze documenten dragen bij aan de herziening van het woonprogramma, zodat er effectief kan worden ingespeeld op de groeiende vraag naar woningen. Onze focus ligt op het versnellen van de bouw en het optimaliseren van de woningvoorraad om aan de behoeften van de toekomst te voldoen.

We hebben aan de uitwerking van belangrijke projecten zoals de MIRT-verkenning OV-knoop, de gebiedsvisie Groots Gestel en de Omgevingsvisie gewerkt. Er is actief gezocht naar verdichtingskansen voor woningbouw, en het woonprogramma is gemoderniseerd op basis van een nieuw woonbehoefteonderzoek. De samenwerking met woningcorporaties heeft geleid tot de oplevering van veel sociale woningen, met name voor studenten. Daarnaast hebben we ons gericht op het verbeteren van de leefbaarheid en sociale cohesie door integraal gebiedsgericht werken, met investeringen in veiligheid, gezondheid en groen in wijken. In de wijken wordt intensief samengewerkt aan de aanpak van sociale overlast en veiligheid, en er zijn nieuwe initiatieven gestart in Woensel Zuid.

Ondernemende en levendige stad
In 2024 hebben we verschillende initiatieven en projecten uitgevoerd in Eindhoven op het gebied van werk, cultuur, sport en stadsontwikkeling. Dit omvatte onder andere het versterken van de arbeidsmarktpositie van kandidaten via "Huis naar Werk", het opstellen van plannen voor talentontwikkeling in de chipindustrie, en het aanpakken van kraptesectoren zoals zorg en welzijn. Het ondernemersloket en diverse bedrijventerreinen zijn verder ontwikkeld.

In 2024 werd gestart met de nieuwe Cultuurbrief 2025-2028 door toekenning van de meerjarensubsidies, de uitvoering van impuls jongerencultuur en werd het meerjarenbeleidsplan voor het Van Abbemuseum vastgesteld. Ook werd gestart met de versterking van het designecosysteem, en zorgden we voor het behoud van de Design Academy Eindhoven in de Kanaalzone. We hebben gewerkt aan het verbeteren van het sportklimaat, de verduurzaming van sportaccommodaties en de organisatie van evenementen zoals het EK Waterpolo. Tot slot werd het huisvestingsplan voor sportaccommodaties afgerond en zijn drie nieuwe zwembaden in de Tongelreep geopend.

Organisatie
In 2024 hebben we belangrijke stappen gezet in de verbetering van de organisatie en de groei van de stad. Er is geïnvesteerd in de kwaliteit van de sectoren, zoals de inrichting van kleinere teams en de benoeming van nieuwe leidinggevenden. Daarnaast zijn initiatieven genomen om de werkplek inclusiever te maken, zoals diversiteit & inclusie en het verbeteren van arbeidsvoorwaarden. Het nieuwe IT-programma GIVE werd gelanceerd voor een betere informatievoorziening, terwijl er ook gewerkt is aan digitale weerbaarheid en compliance. We hebben stappen gezet in de verduurzaming van de werkomgeving en de overgang naar een nieuw financieel systeem is voorbereid voor 2025. De zichtbaarheid van Eindhoven is vergroot door betere communicatie en media-inspanningen.

We hebben in 2024 klantreizen ingezet om de dienstverlening klantgerichter te maken, met de focus op processen zoals dienstverlening aan ondernemers, het Inwonersplein, huwelijken en belastingen. Dit heeft geleid tot verbeterde processen en communicatie. Ook is de klanttevredenheid periodiek gemeten.

Het systeem "Signalen" is geïntroduceerd om meldingen over overlast efficiënter te verwerken, en er is een digitaal portaal, "MijnEindhoven", beschikbaar gesteld voor gemakkelijkere toegang tot gemeentelijke diensten. Daarnaast hebben we de Wet modernisering elektronisch bestuurlijk verkeer (Wmebv) geïmplementeerd en een omnichannelstrategie uitgerold om de dienstverlening via verschillende kanalen op elkaar af te stemmen.

Resultaat 2024

Het resultaat over 2024 bedraagt € 20,6 miljoen positief. Zie onderstaande cirkeldiagrammen voor een overzicht van het soort inkomsten en uitgaven op hoofdlijnen. Per saldo zien we een voordelig resultaat voor mutaties in reserves van € 46,7 miljoen. Daarnaast heeft er, zoals in de tabel hieronder is te zien, per saldo een toevoeging aan de reserves plaatsgevonden van € 26,1 miljoen. Het resultaat voor mutaties in reserves en de dotatie aan de reserves resulteren in het voordelig resultaat van € 20,6 miljoen.

2024

Totaal baten

1.268,9

Totaal lasten

1.222,3

Saldo lasten en baten

46,7

Mutaties reserves

Stortingen

168,2

Onttrekkingen

142,1

Totaal mutaties reserves

26,1

Resultaat

20,6

Onderstaand een overzicht van het resultaat 2024 per programma gevolgd door een toelichting op de grote afwijkingen ten opzichte van de begroting 2024.

( x € 1 miljoen)

saldo
begroting
primair
(nov '23)
(1)

bijstelling
begroting
(2)

saldo
begroting
na wijziging
(dec '24)
(3=1+2)

saldo
realisatie incl. mutaties reserves
(4)

afwijking
realisatie tov begroting
na wijziging
(5=4-3)

% afwijking

1 Klimaat en weer

29,0

-0,8

28,2

31,5

3,3 N

-11,7%

2a Ondernemende stad

10,2

-0,6

9,6

9,6

0,1 N

-0,8%

2b Onderwijs

39,1

0,7

39,8

38,8

 1,0 V

2,4%

2c Sociale stad - Sociale basis en wijkteams

93,6

-6,6

87,0

79,9

 7,1 V

8,2%

2c Sociale stad - Werk en inkomen

89,1

5,8

94,8

88,8

 6,0 V

6,3%

2c Sociale stad - Wmo

106,1

6,8

112,9

116,3

3,3 N

-3,0%

2c Sociale stad - Jeugd

81,2

2,1

83,2

96,2

13,0 N

-15,6%

3a Woningbouw en fijne wijken

49,8

-3,9

45,9

52,2

6,3 N

-13,7%

3b Bereikbaarheid

63,1

-10,6

52,5

49,9

 2,6 V

4,9%

4 Veilige wijken

35,4

5,5

40,9

42,3

1,4 N

-3,4%

5 Levendige stad

67,0

-0,2

66,8

66,4

 0,4 V

0,6%

6 Organisatie

-663,5

-7,0

-670,5

-692,5

 22,0 V

-3,3%

Resultaat

0,0

-8,8

-8,8

-20,6

 11,7 V

Toelichting afwijkingen exploitatie 2024 op hoofdlijn

De grootste afwijkingen zijn te zien op de programma's 1, 3a en 6. Daarnaast zien we op de thema's binnen programma 2c grote afwijkingen. In onderstaande tabel zijn de afwijkingen op deze programma's groter dan € 1 miljoen kort toegelicht. In hoofdstuk 2 Programma's worden de afwijkingen per programma toegelicht. In hoofdstuk 4.3 Overzicht baten en lasten zijn de resultaten per programma en taakveld in één overzicht weergegeven. Hier lichten we ook de algemene dekkingsmiddelen nader toe en zijn de incidentele resultaten toegelicht. Daarnaast is een analyse opgenomen van de begrotingsrechtmatigheid van de lasten en mutaties in reserves.
Uit onderstaande tabel is af te leiden dat het merendeel van de afwijkingen bij Turap-1 en Turap-2 in beeld en gemeld is, maar dat de hoogte van de afwijking naarmate het jaar vordert beter in te schatten is. Conform bestendige gedragslijn wordt de begroting tussentijds niet aangepast op basis van de prognoses.

(x € 1 miljoen)

Afwijking tov bijgestelde begroting 2024

(negatief = nadeel; positief = voordeel)

Turap-1

Turap-2

Rekening

Toelichting jaarrekening

Programma 1 Klimaat en weer

Water

-3,0

-5,5

-3,1

Reparatie van sinkholes in de stad

Programma 2c Sociale stad

Sociale basis en wijkteams

0,5

2,1

7,1

Voordelen op o.a. gemeentebrede subsidieverantwoording (€ 2,6 miljoen), migratie (€ 1,7 miljoen) en energietoeslag (€ 0,5 miljoen). We zien dat het verwachte overschot is toegenomen gedurende het jaar. Na Turap-2 is meer inzicht gekomen over de daadwerkelijke uitgaven op migratie, daarnaast is er over een terugbetaling van een subsidie over voorgaande jaren eind 2024 een uitspraak gedaan.

Werk en inkomen

-5,5

4,3

6,0

Voordeel door hoger definitief BUIG budget 2024 (€ 7,8 miljoen) en minder uitgaven op arbeidsparticipatie (€ 2,0 miljoen), nadeel op participatiewet uitkeringen door gestegen gemiddelde uitkering en groei bijstandsgerechtigden (- € 4 miljoen).

Wmo

1,8

3,8

-3,3

Beschermd wonen (- € 2,1 miljoen) en hulp bij het huishouden (- € 1 miljoen) laten een tekort zien. Doordat indicaties met terugwerkende kracht worden afgegeven blijft het lastig om een goede prognose af te geven.

Jeugd

-0,5

-6,0

-13,0

Nadelen op begeleiding (- € 4,5 miljoen), behandeling (- € 2,5 miljoen), verblijf (- € 1 miljoen), GGZ hulp (- € 1,6 miljoen), crisishulp (- € 2,2 miljoen) en landelijk ingekochte hulp (- € 1,7 miljoen). Dit kan deels gedekt worden door een voordeel op multi trajecten (€ 2,5 miljoen). Net als bij Wmo zien we dat de prognose verslechtert gedurende het jaar, mede doordat indicaties met terugwerkende kracht worden afgegeven.

Programma 3a Woningbouw en fijne wijken

Woningbouw en fijne wijken

-0,6

-1,7

-6,3

Tekort wordt met name veroorzaakt doordat we minder uren hebben kunnen dekken dan vooraf verwacht (- € 5,9 miljoen). Er zijn minder uren geschreven op de projecten dan was geraamd.

Programma 6 Organisatie

Gemeentefonds

12,0

13,1

14,1

Actualisatie op basis van mei- september- en decembercirculaire.

Belastingen

1,0

3,1

3,3

Meeropbrengst, met name parkeerbelasting (€ 2,8 miljoen) en OZB niet-woningen (€ 1,0 miljoen).

Rente

2,5

2,5

2,7

Voordeel schatkistbankieren (€ 1,6 miljoen), lagere rente- en afschrijvingslasten door minder investeringen in de afgelopen jaren (€ 1,1 miljoen).

Overige afwijkingen

Overige afwijkingen < € 1 miljoen

-7,5

1,9

4,3

Totale afwijking

0,8

17,7

11,7

Financiële positie en balansbeeld

De financiële positie begin 2024 is gezond. De ontwikkeling van de kengetallen in 2024 laat zien dat de algemene financiële positie in 2024 nagenoeg ongewijzigd is ten opzichte van vorig jaar. De solvabiliteitsratio, de mate waarin de gemeente in staat is aan haar verplichtingen te blijven voldoen, ligt al een aantal jaar boven het landelijk gemiddelde en de signaalwaarde die op ongeveer 20% ligt. Dit geldt ook voor de structurele exploitatieruimte.

Kengetal (realisatie)

2020

2021

2022

2023

2024

Rekeningresultaat in % van lasten (incl. mutatie reserves)

4,0%

3,0%

4,0%

1,7%

1,5%

Solvabiliteit

37,6%

39,4%

43,8%

43,0%

43,9%

Structurele exploitatieruimte

8,5%

8,3%

11,3%

8,6%

5,3%

bedragen x € 1 miljoen

Balans Activa

31-12-2023

31-12-2024

Balans Passiva

31-12-2023

31-12-2024

Vaste activa

904,0

1.047,2

Vaste Passiva

838,1

894,1

Immateriele vaste activa (1)

227,8

260,1

Eigen vermogen (4)

501,4

548,0

Materiele vaste activa (1)

654,5

763,1

Voorzieningen

29,7

39,5

Financiële vaste activa (2)

21,7

24,0

Vaste schulden (> 1 jr)

307,0

306,5

Vlottende activa

263,3

201,3

Vlottende Passiva

329,2

354,5

Voorraden (3)

42,6

21,0

Netto vlottende schulden (< 1jr) (2)

66,9

58,4

Uitzettingen (< 1jr)

176,7

126,4

Overlopende passiva

262,3

296,1

Liquide middelen

0,1

9,6

Overlopende Activa

44,0

44,3

TOTAAL

1.167,3

1.248,5

1.167,3

1.248,5

(1) De investeringen zijn toegelicht in paragraaf 3h. Investeringen . Het onderhoud van onze kapitaalgoederen (activa) staat toegelicht in paragraaf 3c. Onderhoud kapitaalgoederen . De begrotingsrechtmatigheid van de investeringskredieten is toegelicht in de jaarrekening onder 4.3.4 Analyse begrotingsrechtmatigheid . We zien dat de activa als gevolg van investeringen zijn toegenomen en de vaste schulden nagenoeg gelijk zijn gebleven.

(2) In de paragraaf 3d. Financiering wordt meer toelichting gegeven op onze verstrekte en aangetrokken leningen, de kasgeldlimiet en de renterisiconorm.

(3) De voorraden betreft met name onze eigen bouwgronden in exploitaties. Daarover kunt u meer lezen in de paragraaf 3g. Grondbeleid . De voorraden bouwgrond zijn gedaald en daarmee ook de risico’s terwijl we zien dat de solvabiliteit ongeveer gelijk is gebleven.

(4) Het eigen vermogen vormt de beschikbare weerstandscapaciteit. In paragraaf 3b. Weerstandsvermogen en risicobeheersing  gaan we nader in op de weerstandscapaciteit in relatie tot de optredende risico’s en zijn de wettelijk verplichte kengetallen opgenomen. De risico's omtrent grond zijn in paragraaf 3g. Grondbeleid  nader uitgewerkt.

Het eigen vermogen is toegenomen door het toevoegen van het rekeningresultaat en door de toename van onze bestemmingsreserves. De vermogenstoename van onze bestemmingsreserves in de afgelopen jaren wordt onder andere verklaard doordat we zijn gaan sparen voor strategische investeringen, we meer incidentele middelen ontvangen vanuit het Rijk die we over jaargrenzen heen inzetten, de raad nieuwe reserves heeft ingesteld om de financiën te borgen en omdat door verschillende redenen een gedeelte van onze geplande opgaven doorschuift en we deze middelen reserveren om de opgaven later te kunnen uit te voeren.

De voorzieningen zijn toegenomen als gevolg van de wettelijke verplichting om voorzieningen in te stellen voor de restant middelen inzake facilitaire projecten die van ontwikkelaars vooruit zijn ontvangen en waarvan we als gemeente de eindafrekening moeten opstellen en voor de Regeling Vervroegd Uittreden.

In de jaarrekening onder 4.2 Balans en toelichting  zijn de balansposten nader uitgesplitst conform BBV en leest u meer over de mutaties per balanspost in 2024.  

Deze pagina is gebouwd op 06/11/2025 11:37:10 met de export van 06/11/2025 10:01:56