Als Brainport Eindhoven hebben we door de triple-helix samenwerking een sterke economie. Economische groei is geen doel op zich, maar is wel randvoorwaardelijk voor de ‘brede’ welvaart en het welzijn van onze samenleving, waarbij we willen dat al onze inwoners het (economische) succes van Brainport Eindhoven kunnen voelen. Zowel verspreid in de wijken als geconcentreerd in een aantrekkelijke binnenstad.
Ook in 2024 zijn we ons blijven inzetten voor een gezonde economische structuur om de stad vitaal en leefbaar te houden. Dat doen we door beleidskaders te ontwikkelen die richting geven aan de verdere ontwikkeling van ons vestigingsklimaat en onze economische toplocaties. Zo zijn in 2024 'Sharing The Vibes: samen naar een bruisend Eindhoven' en de Regionale Visie Werklocaties door de raad vastgesteld en hebben we toegewerkt naar de nieuwe detailhandelsvisie (vast te stellen in 2025). Onze accountmanagers fungeren als eerste aanspreekpunt voor ondernemers en externe stakeholders en adviseren over vestigingsmogelijkheden, uitgifte van locaties op bedrijventerreinen, vergunningaanvragen, bestemmingsplan-mogelijkheden, economische ontwikkelingen en de programmering van werklocaties. In dat kader zijn we in 2024 een meerjarig programma gestart voor de doorontwikkeling van de gemeentelijke ondernemersdienstverlening. Dit heeft in 2024 geleid tot de lancering van het digitale ondernemersloket, het samen met ondernemers uitvoeren van klantreizen en een doorlichting van de belangrijkste producten en diensten. Dit krijgt in 2025 verder zijn beslag. Verder zijn tientallen MKB ondernemers in 2024 ondersteund dan wel bereikt via projecten en regelingen vanuit het MKB Uitvoeringsprogramma. Met financiële ondersteuning vanuit de MKB Deal zijn in 2024 twee concrete projecten gestart (Innovation café en Impact ondernemen) en zijn er diverse in voorbereiding.
Via de Brainport agenda werkt de regio samen aan het Brainport van morgen. In 2024 is het nieuwe meerjarenplan 'Brainport in Balans' vastgesteld voor de periode 2025-2032, waarbij we als triple helix gezamenlijk inzetten op de kansen en opgaven op het snijvlak van Technologie, Talent en Maatschappelijke vraagstukken. Het meerjarenplan kent 7 nieuwe prioriteiten: het bouwen van nieuwe posities in mondiale waardeketens; ontwikkelen van nieuwe fundamenten voor open innovatie met test- en pilotfaciliteiten, incubators en accelerators; opschalen van succesvolle pilots voor om- en bijscholing en Leven Lang Ontwikkelen; structureel verbinden van de hele keten van onderwijs en arbeidsmarkt; meebouwen aan nieuwe partnerschappen met andere regio’s; organiseren van publiek-private fondsvorming én ontsluiten van technologische en sociale innovatie voor maatschappelijke vraagstukken.
Een belangrijke ontwikkeling in 2024 voor Brainport Eindhoven is het project Beethoven waarbij het Rijk, provincie en regio tot en met 2030 2,51 miljard investeren in woningbouw, mobiliteit en talentontwikkeling. Met het samenhangende maatregelenpakket worden belangrijke stappen gezet om de verwachte groei van Brainport Eindhoven in goede banen te leiden. Andere belangrijke resultaten in 2024 met het oog op de Brainport agenda zijn het onherroepelijk worden van het omgevingsplan voor BIC2 en de intentieovereenkomst voor BIC 3 tot en met 6.
In 2024 hebben we door onze inzet in The Gate verder bijgedragen aan de ontwikkeling van Eindhoven als toonaangevend start-up ecoysteem door start-ups en scale-ups actief te ondersteunen. Dit doen we in samenwerking met TU/e, Fontys, Summa, Brainport Development en de Brabantse Ontwikkelingsmaatschappij. Specifieke activiteiten die we samen met The Gate of zelfstandig hebben uitgevoerd zijn onder andere het Level UP startup event, rondetafelgesprekken met startups, de opzet van een launching customer programma en het uitvoeren van specifieke challenges.
Met de inzet op economische transformatie ondersteunen we de betrokken belanghebbenden van de binnenstad en een aantal geprioriteerde winkelcentrumgebieden om met toekomstbestendig aanbod de verblijfskwaliteit te verbeteren en daarmee de leefbaarheid in de wijk en stad als geheel te vergroten. In dat kader zijn we in 2024 gestart met de subsidieregeling 'Impulsaanpak verbetering binnenstad, wijkcentrumgebieden en radialen 2024-2026', waarmee kleinschalig en vernieuwend ondernemerschap in de betreffende gebieden gestimuleerd kan worden. In de eerste maanden van de regeling zijn 12 aanvragen toegekend. Verder is in 2024 toegewerkt naar de formele start voor een Bedrijfsinvesteringszone (BIZ) voor de Kruisstraat/Woenselse Markt en voor het F. Leharplein. Om als stad leefbaar en aantrekkelijk te zijn, hebben we ook voorzieningen nodig die aansluiten bij de behoefte van onze groeiende en veranderende omgeving. Dit bestaat uit gebalanceerd aanbod van consumentgerichte voorzieningen, maar ook een aantrekkelijk uitgaansleven, aanbod van evenementen, recreatie, sport, onderwijs, zorg, kunst en cultuur, welke in belangrijke mate bijdragen aan de kwaliteit van leven voor onze bewoners en aan de aantrekkingskracht van Eindhoven voor bedrijven, (internationaal) talent, en bezoekers. Om het niveau van de voorzieningen te laten aansluiten bij de behoefte van de stad is in 2024 gewerkt aan een Programma voor stedelijke en maatschappelijke voorzieningen dat voorziet in beleid en gericht is op uitvoering. Daarbij wordt nauw samengewerkt met de partners uit de MRE regio om het totaalaanbod in de regio zo optimaal mogelijk te laten aansluiten bij de behoefte. Het programma wordt in 2025 verder uitgewerkt en ter vaststelling aangeboden.
We werken aan een moderne en duurzame arbeidsmarktinfrastructuur die snelle en passende dienstverlening en ondersteuning biedt voor alle werkgevers en inwoners voor de verschillende stappen die ze op de arbeidsmarkt zetten. Zo is het Huis naar Werk dé gids voor werk, scholing en ontwikkeling waar alle vragen beantwoord worden. In 2024 is de gidsfunctie bij Huis naar Werk voor werkzoekenden verbeterd en is op basis van een nieuwe kaders van het Rijk een toekomstige koers uitgezet voor de samenhangende dienstverlening.
Alle talenten zijn nu en in de toekomst nodig op de arbeidsmarkt. We zijn gestart met zogenaamde Human Capital Agenda’s voor belangrijke maatschappelijke transities en kraptesectoren (HCA Klimaatbanen en HCA Zorg en Welzijn). Deze agenda’s investeren gericht op concrete activiteiten die vraag en aanbod nu en in de toekomst beter laten aansluiten. Zo ondersteunen we mede ‘de schaalsprong’ die gevolgen heeft voor personeel in verschillende sectoren en voor grote maatschappelijke opgaven.
Naast het beschikbaar krijgen en houden van ons eigen talent hebben we talent van buiten nodig. We willen dat de (kennis)werkers en hun gezinnen ervoor kiezen om in Eindhoven te blijven. Het Holland Expat Center South heeft ook in 2024, samen met andere partijen in de stad en regio, er aan bijgedragen dat de internationals zich zoveel mogelijk thuis voelen en mee gaan doen in onze samenleving. We hebben daarbij ook nadruk gelegd op het managen van verwachtingen bij internationals door het vroegtijdige informeren over ‘hoe zaken in Nederland werken (zorg, onderwijs, etc.)'. Hierbij zijn ook afspraken gemaakt met werkgevers over hun rol en verantwoordelijkheden daarin.
Doelen
•
Gezonde economische structuur
•
Toename werkgelegenheid
•
Arbeidsmarkt in Balans
•
Innovatie
•
Ruimte voor bedrijvigheid
•
CO2-reductie industrie en bedrijfsleven
•
Goede dienstverlening voor het bedrijfsleven
•
Voldoende internationaal talent voor onze kenniseconomie
•
Toename economische activiteiten
•
Stimuleren samenwerking met onze partners in de stad.
Bijdragen aan ontwikkeling aanvalsplan Beethoven Microchip Talent, vanuit samenwerking onderwijsveld en Brainport Development.
Human Capital Agenda’s voor maatschappelijke transities en kraptesectoren zoals Klimaatbanen en Zorg en Welzijn.
Nieuwe koers voor Werkcentrum Huis naar Werk waarin maatwerkdienstverlening voor inwoners met een ondersteuningsvraag mogelijk blijft.
Talentenfestival in het Evoluon waarin meer dan 100 werkgevers meer dan 1000 werkzoekenden elkaar hebben ontmoet en geïnspireerd.
Economische ontwikkeling:
In 2024 is Sharing the Vibes samen naar een bruisend Eindhoven vastgesteld door de raad (Horeca beleidsplan).
Holland Expat Center South (HECS): op basis van het in december 2023 vastgestelde Meerjarenplan Living In Eindhoven 2024-2026 is in 2024 een Uitvoeringsagenda Living In 2024 vastgesteld. Met daarin inzet op de thema’s: Eigenaarschap werkgevers, Dual career, Sociaal maatschappelijke organisaties en Verwachtingen management bij internationals.
Met behulp van een subsidieregeling 'Impulsaanpak verbetering binnenstad, wijkcentrumgebieden en radialen 2024-2026” werken we vanaf 2024 actief aan de transformatie van wijkwinkelcentra, zodat we met functievermenging levendigheid creëren of behouden in onze wijken en leegstand voorkomen.
Het digitale ondernemersloket is gelanceerd. Dit loket ondersteunt MKB’ers in hun ambities op het gebied van verduurzaming, digitalisering en internationaal ondernemen. In 2024 zijn met behulp van middelen van de MKB Deal projecten (Innovation Café en Impact Ondernemen) gestart.
We hebben vanuit de ambitie uit het bestuursakkoord ‘schrappen en snappen’ onderzocht waar het kan om de regeldruk voor MKB-ondernemers te verminderen en houden lokale regels tegen het licht om nut en noodzaak te heroverwegen. De resultaten koppelen we in Q2 2025 aan de raad terug.
We zijn met onze gemeentelijke dienstverlening aangesloten op ‘The Gate’, het gezamenlijke platform van de TU/e, Brainport Development, de Brabantse Ontwikkelingsmaatschappij (BOM), Fontys Hogescholen en Summa College.
We hebben een gemeentebrede aanpak ‘stedelijke en maatschappelijke voorzieningen’ ontwikkeld, zodat we programmatische keuzes kunnen maken in onze gebiedsontwikkelingen, een plintenstrategie ontwikkelen en regie voeren op het voorzieningenniveau in de wijken. Dit leidt tot een lokaal programma voorzieningen dat in Q2 2025 met een raadvoorstel voor wensen en bedenkingen aan de raad wordt voorgelegd.
Vroegtijdig schoolverlaters zonder startkwalificatie (vsv-ers)
2023
2,4
2,7
3
2,9
Verbonden partijen
Naam verbonden partij
Taakveld
Vennootschappen en coöperaties
BrabantRing B.V.
3.1
Korte toelichting
BrabantRing BV heeft ten doel het realiseren van een open digitale connectiviteit op basis van principes van rentabiliteit, rendement en doelmatigheid voor de gehele provincie Noord-Brabant over (voornamelijk) bestaande glasvezelnetwerken waarop overheden, maatschappelijke instellingen en bedrijven zich vertrouwd kunnen aansluiten, veilig en betrouwbaar data kunnen delen en innovatieve diensten kunnen ontwikkelen, gebruiken en breed toegankelijk maken via een ‘digitale marktplaats’. BrabantRing is een belangrijke aanjager voor maatschappelijke diensten in een steeds verder digitaliserende samenleving. Het vult een gat waar de markt op dit moment niet in voorziet.
Vestigingsplaats
Eindhoven
Doelstelling en openbaar belang
BrabantRing BV heeft ten doel het realiseren van een open digitale connectiviteit op basis van principes van rentabiliteit, rendement en doelmatigheid voor de gehele provincie Noord-Brabant over (voornamelijk) bestaande glasvezelnetwerken waarop overheden, maatschappelijke instellingen en bedrijven zich vertrouwd kunnen aansluiten, veilig en betrouwbaar data kunnen delen en innovatieve diensten kunnen ontwikkelen, gebruiken en breed toegankelijk maken via een ‘digitale marktplaats’. BrabantRing is een belangrijke aanjager voor maatschappelijke diensten in een steeds verder digitaliserende samenleving.
Inzicht bestuurlijk belang
Gemeente Eindhoven is op 8 augustus 2023 toegetreden tot BrabantRing BV met 26 aandelen (5,2%) in BrabantRing B.V. Grootste aandeelhouder van BrabantRing is Breedband Regio Eindhoven BV (BRE) met 49% van de aandelen. In BRE is de gemeente Eindhoven de grootste aandeelhouder met een belang van 37,6%. Andere aandeelhouders van BrabantRing zijn de gemeente Helmond (5,2%), Breda (5,2%), ’s-Hertogenbosch (5,2%) en de provincie Noord-Brabant (30,2%).
Wisselingen bestuur / RvC / RvT
Mede n.a.v. afronding van de opstartfase is de zittende RvC medio 2024 afgetreden om plaats te maken voor nieuwe toezichthouders.
Wet Normering Topinkomens
De beloning van bestuur en RvC is binnen de WNT-normen.
Maatsch. verantwoord ondernemen
Indien van toepassing wordt hiervoor bij de AvA-vergaderingen aandacht gevraagd.
Geleverde prestaties
Het jaar 2024 stond nog vooral in het teken van de voorbereiding en inrichting van de BrabantRing. Eind 2024 zijn de juridische en financiële voorbereidende activiteiten afgerond om daadwerkelijk klanten en omzet te genereren vanaf 2025.
Belangrijkste ontw. en wijz. risico's
In 2024 zijn alle juridische en financiële randvoorwaarden ingevuld om vanaf 2025 van start te gaan met het aansluiten van afnemers van de BrabantRing. Doordat de voorbereidingstijd langer heeft geduurd, is de businesscase minder positief geworden.
Resultaat
Vreemd vermogen
Eigen vermogen
Resultaat
Vreemd vermogen
Eigen vermogen
2024
2024
2024
2023
2023
2023
nnb
nnb
nnb
-425
454
752
Toelichting finan- ciële informatie
Vastgestelde jaarcijfers 2024 zijn nog niet beschikbaar.
Brainport Development N.V.
3.1
Korte toelichting
Brainport Development draagt bij aan de economische structuurversterking van Brainport Eindhoven. Dat doet de onderneming door het stimuleren en realiseren van projecten en programma’s, het promoten van Brainport Eindhoven in binnen- en buitenland, en het ontwikkelen en monitoren van de regionaal-economische strategie van de triple helix (Stichting Brainport).
Vestigingsplaats
Eindhoven
Doelstelling en openbaar belang
Brainport Development draagt bij aan de economische structuurversterking van Brainport Eindhoven. Dat doet de onderneming door het stimuleren en realiseren van projecten en programma’s, het promoten van Brainport Eindhoven in binnen- en buitenland, en het ontwikkelen en monitoren van de regionaal-economische strategie van de triple helix (Stichting Brainport).
Inzicht bestuurlijk belang
14,52% aandelenbelang (aandelen A) en daaraan gekoppeld stemrecht in AvA. De andere publieke aandeelhouders (‘A’- aandeelhouders) zijn: de Metropoolregio Eindhoven (24,73%), de gemeente Helmond (5,27%), de gemeente Veldhoven (3,25%) en de gemeente Best (2,23%). De houder van de B-aandelen (de Stichting Brainport (50%) bepaalt de strategie van de vennootschap. De publieke aandeelhouders (A-aandelen) hebben de zeggenschap over de financiën/bedrijfsvoering.
Wisselingen bestuur / RvC / RvT
Algemeen directeur van Brainport Development is de heer Van Nunen. Hij is (enig) statutair bestuurder van de vennootschap. De leden van de raad van commissarissen zijn: de heer Van Ham, de heer Hendrikse en mevrouw Kuypers.
Wet Normering Topinkomens
Er wordt voldaan aan de voorwaarden met betrekking tot normering van topinkomens, ook al valt Brainport Development formeel niet onder de werkingssfeer van de WNT In het bezoldigingsbeleid is expliciet opgenomen dat de beloningscomponenten in het bezoldigingsbeleid tezamen de bezoldigingsnorm, die voortkomt uit de WNT, niet mag overschrijden.
Maatsch. verantwoord ondernemen
De vennootschap heeft ten doel het creëren van een duurzaam innovatie-ecosysteem dat internationaal kan concurreren en zo de basis vormt voor brede welvaart in de regio en daarbuiten.
Geleverde prestaties
De strategische koers van de Stichting Brainport (vastgelegd in de Brainport Agenda) is vertaald in een door de AvA van 2 december 2024 vastgesteld meerjarenplan voor de periode 2025-2032. Dit meerjarenplan richt zich binnen de 3 focusdomeinen uit de Brainport Agenda op 7 nieuwe prioriteiten: Het bouwen van nieuwe posities in mondiale waardeketens; ontwikkelen van nieuwe fundamenten voor open innovatie met test- en pilotfaciliteiten, incubators en accelerators; opschalen van succesvolle pilots voor om- en bijscholing en Leven Lang Ontwikkelen; structureel verbinden van de hele keten van onderwijs en arbeidsmarkt; meebouwen aan nieuwe partnerschappen met andere regio’s; organiseren van publiek-private fondsvorming én ontsluiten van technologische en sociale innovatie voor maatschappelijke vraagstukken. Het meerjarenplan wordt verder vertaald in jaarplannen.
Belangrijkste ontw. en wijz. risico's
De risico’s voor de financiële positie van de gemeente zijn over het algemeen beperkt. Voor financiële risico´s die voort zouden kunnen komen uit de door de vennootschap ontwikkelde en uitgevoerde projecten wordt binnen de onderneming een weerstandvermogen opgebouwd. Op basis van het risicoprofiel heeft de AvA in 2023 de na te streven hoogte van het weerstandsvermogen bepaald op maximaal € 3,6 mln. Ultimo 2023 bedroeg het weerstandsvermogen ruim € 2,6 mln. Positieve resultaten zullen toekomstig dan ook aan het eigen vermogen worden toegevoegd. Belangrijke ontwikkeling in 2024 is de oprichting van 100% dochteronderneming ‘Brainport Partnerfonds BV’. Deze dochteronderneming zal gedurende 12 jaar de private bijdragen vanuit Brainportpartners doorgeleiden naar de vier fondsdoelen. Het risico op deze ontwikkeling is beperkt.
Resultaat
Vreemd vermogen
Eigen vermogen
Resultaat
Vreemd vermogen
Eigen vermogen
2024
2024
2024
2023
2023
2023
nnb
nnb
nnb
16
5.232
3.340
Toelichting finan- ciële informatie
Vastgestelde jaarcijfers 2024 zijn nog niet beschikbaar.
Breedband Regio Eindhoven B.V.
3.1
Korte toelichting
Breedband Regio Eindhoven (BRE) B.V draagt bij aan het vestigingsklimaat door het in eigendom verwerven, exploiteren en beheren van glasvezelinfrastructuren, dan wel het op andere wijze realiseren van breedbandconnectiviteit in de regio Eindhoven ten behoeve van bedrijven en instellingen. Vanuit maatschappelijk perspectief is BRE is een deelneming met een strategisch karakter voor het realiseren van de ambities van de gemeente Eindhoven op het gebied van digitalisering en vestigingsklimaat. Hoogwaardige digitale connectiviteit is een nutsfunctie waar goede borging van het publiek belang randvoorwaardelijk is.
Vestigingsplaats
Eindhoven
Doelstelling en openbaar belang
Breedband Regio Eindhoven (BRE) B.V. draagt bij aan het vestigingsklimaat door het in eigendom verwerven, exploiteren en beheren van glasvezelinfrastructuren, dan wel het op andere wijze realiseren van breedbandconnectiviteit in de regio Eindhoven ten behoeve van bedrijven en instellingen. Vanuit maatschappelijk perspectief is BRE een deelneming met een strategisch karakter voor het realiseren van de ambities van de gemeente Eindhoven op het gebied van digitalisering en vestigingsklimaat.
Inzicht bestuurlijk belang
Gemeente Eindhoven heeft 37,6% van de aandelen.
Wisselingen bestuur / RvC / RvT
In 2024 hebben zich geen wisselingen voorgedaan.
Wet Normering Topinkomens
De WNT is niet van toepassing op de BRE.
Maatsch. verantwoord ondernemen
Indien van toepassing wordt hiervoor bij de AvA-vergaderingen aandacht gevraagd. Bij het inrichten van het datacentrum (operation room) is nadrukkelijk aandacht besteed aan duurzaamheid. Ook de onderwerpen diversiteit en social return krijgen aandacht.
Geleverde prestaties
BRE is verantwoordelijk voor het beheer, onderhoud en eventuele uitbreiding van het BRE netwerk voor haar aandeelhouders en andere klanten. Daarnaast is BRE verantwoordelijk voor het beheer en de exploitatie van de Eindhoven Fiber Exchange (EFX) B.V., een neutraal en onafhankelijk knooppunt voor communicatienetwerken voor met name glasvezelnetwerken, en Glasvezel Eindhoven (GVE) B.V. dat een glasvezelinfrastructuur op vijf bedrijventerreinen in Eindhoven beheert, onderhoudt en uitbreidt. Via BRE en haar dochters EFX en GVE worden honderden bedrijven en instellingen en een groot aantal huishoudens voorzien van een hoogwaardige breedbandverbinding.
Belangrijkste ontw. en wijz. risico's
- In 2024 is een nieuw merk voor de dienstverlening naar klanten in de markt gezet onder de naam “Connectie Brainport”. Dit is gelanceerd tijdens het 20-jarig jubileum in oktober. - In 2024 zijn goede resultaten behaald omdat de verwachte omzetdaling voor GVE zich nog niet in belangrijke mate heeft ingezet. - met de start van BrabantRing zal een deel van de dienstverlening van de EFX ontvlochten worden en ingebracht in de BrabantRing. - De vele bouwactiviteiten hebben gevolgen voor (de onderhoudskosten van) het BRE-netwerk. Dit brengt de nodige (dure) reconstructies met zich mee (bv HOV3, binnenstad, stationsgebied). Waar mogelijk worden slimme combinaties gemaakt met groot onderhoud.
Resultaat
Vreemd vermogen
Eigen vermogen
Resultaat
Vreemd vermogen
Eigen vermogen
2024
2024
2024
2023
2023
2023
nnb
nnb
nnb
571
2.748
5.182
Toelichting finan- ciële informatie
Vastgestelde jaarcijfers 2024 zijn nog niet beschikbaar.
Flight Forum Beheer B.V.
3.2
Korte toelichting
Zie Flight Forum C.V.
Vestigingsplaats
Eindhoven
Doelstelling en openbaar belang
Zie Flight Forum C.V.
Inzicht bestuurlijk belang
Zie Flight Forum C.V.
Wisselingen bestuur / RvC / RvT
Zie Flight Forum C.V.
Wet Normering Topinkomens
Zie Flight Forum C.V.
Maatsch. verantwoord ondernemen
Zie Flight Forum C.V.
Geleverde prestaties
Zie Flight Forum C.V.
Belangrijkste ontw. en wijz. risico's
Zie Flight Forum C.V.
Resultaat
Vreemd vermogen
Eigen vermogen
Resultaat
Vreemd vermogen
Eigen vermogen
2024
2024
2024
2023
2023
2023
nnb
nnb
nnb
0
95
18
Toelichting finan- ciële informatie
Vastgestelde jaarcijfers 2024 zijn nog niet beschikbaar.
Flight Forum C.V.
3.2
Korte toelichting
Dit betreft een samenwerkingsverband met Schiphol Real Estate voor de ontwikkeling van een innovatief en kwalitatief hoogstaand businesspark nabij Eindhoven Airport. De ontwikkeling van dit terrein is erop gericht om de economie van Eindhoven verder te versterken door nieuwe bedrijvigheid aan te trekken en uitbreiding van bestaande bedrijvigheid. Dit bevordert een toename van werkgelegenheid.
Vestigingsplaats
Eindhoven
Doelstelling en openbaar belang
Dit betreft een samenwerkingsverband met Schiphol Real Estate voor de ontwikkeling van een innovatief en kwalitatief hoogstaand businesspark nabij Eindhoven Airport. De ontwikkeling van dit terrein is erop gericht om de economie van Eindhoven verder te versterken door nieuwe bedrijvigheid aan te trekken en uitbreiding van bestaande bedrijvigheid. Dit bevordert een toename van werkgelegenheid.
Inzicht bestuurlijk belang
Gemeente is als aandeelhouder vertegenwoordigd in de aandeelhoudersvergadering (50,95 % belang) van zowel de BV als de CV. De CV wordt bestuurd door de beherend vennoot (BV).
Wisselingen bestuur / RvC / RvT
In 2024 hebben zich geen wisselingen in het bestuur voorgedaan.
Wet Normering Topinkomens
Er wordt voldaan aan de voorwaarden met betrekking tot WNT.
Maatsch. verantwoord ondernemen
De intentie is om Flight Forum als duurzaam businesspark verder te ontwikkelen. Het is de bedoeling het terrein verder te vergroenen, de fiets meer ruimte te geven en te onderzoeken of een duurzame energievoorziening mogelijk is.
Geleverde prestaties
In 2024 is een vervolg gegeven aan de implementatie van de eind 2021 vastgestelde ontwikkelstrategie, welke voorziet in een verbreding van de doelgroep voor het kantorencluster. In september 2024 is de groene herinrichting van het centrale plein op het kantorencluster afgerond. Voor de realisatie van ca. 200 eenheden voor de tijdelijke huisvesting van studenten aan de zuidzijde van het kantorencluster is eind 2024 een rijkssubsidie toegekend.
Belangrijkste ontw. en wijz. risico's
Flight Forum trekt samen met de andere stakeholders op (gemeente Eindhoven, Provincie Brabant, Defensie en Eindhoven Airport) om de eigen ontwikkelstrategie, maar ook de gebiedsvisie voor het gehele Eindhoven Airport District, tot uitvoer te brengen. Doel is om een levendiger en daarmee aantrekkelijker gebied te realiseren. Afgelopen periode zijn de voorbereidingen getroffen om meerdere short stay-voorzieningen op het kantorencluster te realiseren, bestaande uit enkele honderden eenheden. Het blijkt in de praktijk lastig om financiers c.q. beleggers te vinden die voor de afgesproken maximale pilotperiode van 15 jaar willen investeren. Daardoor heeft het project vertraging opgelopen. Daarnaast is de realisatie van een parkeergarage (ca. 900 plaatsen) een stap verder gekomen met de selectie van een bouwteam. Deze garage moet leiden tot een vermindering van de parkeerdruk en moet het daarnaast mogelijk maken om parkeerplaatsen op maaiveld te verwijderen ten gunste van verdere vergroening.
Resultaat
Vreemd vermogen
Eigen vermogen
Resultaat
Vreemd vermogen
Eigen vermogen
2024
2024
2024
2023
2023
2023
nnb
nnb
nnb
259
4.729
22.532
Toelichting finan- ciële informatie
Vastgestelde jaarcijfers 2024 zijn nog niet beschikbaar.
Twice Eindhoven B.V.
3.1
Korte toelichting
Twice stimuleert de totstandkoming en ontwikkeling van jonge ondernemingen in vijf thematische bedrijvencentra op twee innovatieve hotspots in Eindhoven (Twinning 1999 - Bèta 2007 - Catalyst 2012 - Mµ 2013 – Alpha 2021). Doel is om kleinschalige, innovatieve high tech bedrijven hoogwaardige (infrastructurele) faciliteiten en voorzieningen te bieden (waaronder huisvesting) en uit te laten stromen om de sociaal economische structuur van de Brainport Regio verder te versterken. Daarnaast ondersteunt Twice het ecosysteem door een verbinding te leggen met het regionale netwerk van adviseurs, investeerders en andere interessante partners. Twice blijft daarmee uniek en van groot belang voor het Brainportvestigingsklimaat.
Vestigingsplaats
Eindhoven
Doelstelling en openbaar belang
Twice stimuleert de ontwikkeling van jonge, innovatieve technologie-ondernemingen in vijf thematische bedrijvencentra (Twinning 1999 - Bèta 2007 - Catalyst 2012 - Mµ 2013 - Alpha 2021). Doel is om deze bedrijven bij de start hoogwaardige faciliteiten en voorzieningen te bieden (waaronder huisvesting) en om ze na een aantal jaren weer uit te laten stromen naar elders in de regio. Zo wordt de sociaaleconomische structuur in de Brainportregio versterkt.
Inzicht bestuurlijk belang
Gemeente Eindhoven is een van de vijf aandeelhouders met ieder een aandelenbelang van 20%. Twice beschikt over een strategische eigendomspositie op de High Tech Campus Eindhoven (HTCE). Naast de (buitenlandse) eigenaar van de campus is zij de enige partij die hier grond in eigendom heeft. Als aandeelhouder van Twice BV heeft de gemeente Eindhoven derhalve voor 20% zeggenschap over deze strategische grondpositie.
Wisselingen bestuur / RvC / RvT
In 2024 hebben zich geen wijzigingen voorgedaan in het bestuur, de RvC of directie. Wel is in 2024 besloten om de vennootschap Alpha Eindhoven BV te laten fuseren met Twice BV.
Wet Normering Topinkomens
N.t.b. en afhankelijk van nog vast te stellen Jaarrekening 2024.
Maatsch. verantwoord ondernemen
N.t.b. en afhankelijk van nog vast te stellen Jaarrekening 2024.
Geleverde prestaties
N.t.b. en afhankelijk van nog vast te stellen Jaarrekening 2024.
Belangrijkste ontw. en wijz. risico's
Ntb en afhankelijk van nog vast te stellen Jaarrekening 2024.
Resultaat
Vreemd vermogen
Eigen vermogen
Resultaat
Vreemd vermogen
Eigen vermogen
2024
2024
2024
2023
2023
2023
nnb
nnb
nnb
209
11.362
7.400
Toelichting finan- ciële informatie
Vastgestelde jaarcijfers 2024 zijn nog niet beschikbaar.
.
Deze pagina is gebouwd op 06/11/2025 11:37:10 met de export van 06/11/2025 10:01:56