Als centrumstad van de Brainportregio hebben we op verschillende schaalniveaus geacteerd om onze opgaven te realiseren en de belangen van de stad te behartigen. In de regio hebben we dat gedaan in het Stedelijk Gebied Eindhoven en de Metropoolregio. Met onze partners hebben we samengewerkt in (de stichting) Brainport. Samen met de provincie en de grote Brabantse steden hebben we samengewerkt in BrabantStad-verband. Met de provincie hebben we daarnaast een warme samenwerkingsrelatie gehad voor het realiseren van de Brainport Nationale Actieagenda en de ontwikkeling van KnoopXL. Vanuit onze kantoren in Den Haag en Brussel hebben we de (inter)nationale belangen van stad en regio behartigd.
De gemeente Eindhoven streeft naar een naadloze dienstverlening die beter aansluit op de behoeften van inwoners, ondernemers en bezoekers. Momenteel is de dienstverlening versnipperd door een decentrale organisatie, wat de effectiviteit belemmert. Daarom wordt gewerkt aan een integrale aanpak, waarbij innovatie en de menselijke factor centraal staan. Om dit te bewerkstelligen hebben we klantreizen ingezet om de dienstverlening klantgerichter te maken, met in 2024 de focus op processen zoals dienstverlening aan ondernemers, het Inwonersplein, huwelijken en belastingen. Dit heeft geleid tot verbeterde processen en communicatie. Ook wordt klanttevredenheid periodiek gemeten. Daarnaast is het systeem “Signalen” geïntroduceerd om meldingen over overlast efficiënter te verwerken. In 2025 worden meer meldpunten geïntegreerd. Verder is gestart met de ontwikkeling van een digitaal portaal, "MijnEindhoven", waarmee inwoners en ondernemers al hun gemeentelijke zaken eenvoudig kunnen regelen. Een omnichannelstrategie wordt uitgerold om dienstverlening via verschillende kanalen op elkaar af te stemmen, met als doel een consistente gebruikerservaring. Hiervoor zijn generieke voorzieningen ingevoerd als een primair telefonie- en communicatieplatform. Tevens wordt de Wet modernisering elektronisch bestuurlijk verkeer (Wmebv) geïmplementeerd, waardoor inwoners en ondernemers digitale rechten krijgen bij formele communicatie met de overheid. Alle processen zijn hierop afgestemd en standaard ontvangstbevestigingen zijn ingevoerd. Bij Burgerzaken stapelen de werkzaamheden zich op, onder andere door de invoering van de Wet introductie gecombineerde geslachtsnaam (Wigg) en een piek in paspoortaanvragen. Dit vormt een uitdaging in de huidige krappe arbeidsmarkt, waar oplossingen niet eenvoudig zijn.
In 2024 is de regionale multiple helix vereniging Brainport voor Elkaar opgericht. De Sociale Brainport Agenda is gepresenteerd met als doel om iedere Eindhovenaar te laten profiteren van het succes van Brainport.
Financiële kerngegevens
Thema
Taakveld
Lasten
Baten
Mut.res.
Saldo
Bestuur en Dienstverlening
Bestuur
17.242
-988
-280
15.974
Burgerzaken
14.664
-7.480
279
7.463
Bedrijfsvoering
Resultaat rek. van baten en lasten
20.582
0
0
20.582
Beheer overige gebouwen en gronden
1.613
109
6
1.727
Overhead
111.350
-3.339
-18.948
89.064
Treasury
1.766
-11.908
0
-10.142
Algemene uitkering en overige uitkeringen gemeentefonds
120
-689.875
2.861
-686.893
Overige baten en lasten
-2.972
216
631
-2.125
Vennootschapsbelasting (VpB)
499
0
-124
376
Belastingen
OZB woningen
1.813
-41.216
0
-39.403
OZB niet-woningen
1.098
-47.977
0
-46.879
Parkeerbelasting
1.458
-20.630
14
-19.158
Belastingen overig
1.563
-4.115
0
-2.552
Organisatie
170.796
-827.203
-15.560
-671.967
BBV-indicatoren
Indicator
Eindhoven 2024
Formatie (fte per 1.000 inwoners)
10,0
Bezetting (fte per 1.000 inwoners)
10,0
Apparaatskosten (kosten per inwoner)
€ 1.204
Externe inhuur (kosten als % van totale loonsom + totale kosten inhuur externen )
14,5%
Overhead (% van totale lasten)
8,8%
Verbonden partijen
Naam verbonden partij
Taakveld
Gemeenschappelijke regelingen
GR Metropoolregio Eindhoven
0.1
Korte toelichting
Bestuurlijk samenwerkingsverband tussen Eindhoven en de twintig andere Zuidoost Brabantse gemeenten dat bijdraagt aan een excellent vestigingsklimaat voor bedrijven en inwoners in de Brainportregio op de thema’s: Economie, Mobiliteit, Energietransitie, Wonen & Ruimte en Vitaal Landelijk Gebied. De Metropoolregio Eindhoven (MRE) organisatie draagt tevens de verantwoordelijkheid voor de organisatie en proces van de basisfinanciering Brainport Development. Tot slot maakt ook het Regionaal Historisch Centrum (RHCe) onderdeel uit van de GR-MRE.
Vestigingsplaats
Eindhoven
Doelstelling en openbaar belang
Bestuurlijk samenwerkingsverband tussen Eindhoven en de twintig andere Zuidoost Brabantse gemeenten dat bijdraagt aan een excellent vestigingsklimaat voor bedrijven en inwoners in de Brainportregio op de thema’s: Economie, Mobiliteit, Energietransitie, Wonen & Ruimte en Vitaal Landelijk Gebied. De Metropoolregio Eindhoven (MRE) organisatie draagt tevens de verantwoordelijkheid voor de organisatie en proces van de basisfinanciering Brainport Development. Tot slot maakt ook het Regionaal Historisch Centrum (RHCe) onderdeel uit van de GR-MRE.
Inzicht bestuurlijk belang
Financiële jaarlijkse bijdrage geschiedt op basis van (relatief) inwoneraantal. · Gemeente Eindhoven ca. 30% · Overige gemeenten ca. 70% Voor het onderdeel RHCe geldt dat ook het voor een gemeente in gebruik zijnde aantal strekkende meters archief (en terabytes digitaal archief) onderdeel uitmaakt van de bijdrage.
Wisselingen bestuur / RvC / RvT
N.t.b. en afhankelijk van nog vast te stellen Jaarrekening 2024.
Wet Normering Topinkomens
N.t.b. en afhankelijk van nog vast te stellen Jaarrekening 2024.
Maatsch. verantwoord ondernemen
N.t.b. en afhankelijk van nog vast te stellen Jaarrekening 2024.
Geleverde prestaties
Algemeen: Met het Rijk en bedrijfsleven is de Beethovendeal afgesloten. Economie: Met het Rijk en bedrijfsleven is i.h.k.v. de Beethovendeal gestart met een strategische verkenning naar het benodigde brede voorzieningenniveau en de strategische uitwerking van de verdere invulling van de doelstelling brede welvaart. In dat kader is ook de regiodeal 5e tranche van start gegaan. Energietransitie: er wordt uitvoering gegeven aan het samenwerkings- en uitvoeringsprogramma Regionale Energiestrategie (RES). Mobiliteit: Regionale mobiliteitsvisie is vastgesteld door 21 gemeenten. Vitaal landelijk gebied: er is onder meer gewerkt aan het bij elkaar brengen van de opgaven landelijk gebied, de transitie van de voedselketen en een convenant bio-based bouwen. Wonen en ruimte: De regionale ontwikkelstrategie en de woondeal zijn vastgesteld. De MRE voert regie op de uitvoering hiervan. De oplevering van de woningbouwmonitor Juno heeft ervoor gezorgd dat regionale woningbouwregie van start heeft kunnen gaan. In de Beethovendeal is een versnelling van de uitvoering van de woningbouwopgave afgesproken.
Belangrijkste ontw. en wijz. risico's
De Beethovendeal is een grote gemeenschappelijke opgave, waar naast de inhoudelijke aspecten ook een uitbreiding van te beheren fondsen zal plaatsvinden. Het financieel management van de Regiodeal en het Bereikbaarheidsfonds (vanuit Brainportdeal 2022) zal vanuit de MRE geschieden. Om dit goed in te richten is een kwartiermaker Fondsmanagement aangesteld. Gulbergen: In 2024 is een ontwikkelvisie vastgesteld en gestart met de uitwerking hiervan in een budgettair neutrale ontwikkeling van het landgoed.
Resultaat
Vreemd vermogen
Eigen vermogen
Resultaat
Vreemd vermogen
Eigen vermogen
2024
2024
2024
2023
2023
2023
nnb
nnb
nnb
834
21.121
13.903
Toelichting finan- ciële informatie
Vastgestelde jaarcijfers 2024 zijn nog niet beschikbaar.
.
Vennootschappen en coöperaties
BNG Bank N.V.
0.5
Korte toelichting
BNG Bank is de bank van en voor overheden en instellingen voor het maatschappelijk belang. De bank draagt duurzaam bij aan het laag houden van de kosten van maatschappelijke voorzieningen voor de burger.
Vestigingsplaats
Den Haag
Doelstelling en openbaar belang
BNG Bank is de bank van en voor de publieke sector met als purpose: gedreven door maatschappelijke impact.
Inzicht bestuurlijk belang
0,3% aandelenbelang en daaraan gekoppeld stemrecht in Algemene vergadering van Aandeelhouders.
Wisselingen bestuur / RvC / RvT
In 2024 hebben zich wisselingen in de RvC voorgedaan (2 benoemingen).
Wet Normering Topinkomens
Voor de BNG bank NV is de wet Normering Topinkomens niet van toepassing.
Maatsch. verantwoord ondernemen
Met ‘OnsKompasNaarImpact’ hanteert BNG Bank een strategie die is gericht op sociaal en duurzaam in combinatie met gezonde financiële resultaten.
Geleverde prestaties
De bank ondersteunt overheidsbeleid door op basis van haar kredietwaardigheid financiering tegen gunstige voorwaarden te verstrekken ten behoeve van gemeenten, woningcorporaties, zorg- en onderwijsinstellingen, projectfinanciering en andere instellingen met een maatschappelijk belang.
Belangrijkste ontw. en wijz. risico's
De naar risico’s afgewogen solvabiliteitsratio’s van de BNG bank blijven op een hoog niveau. Het leverage ratio van de bank is 12% Dit is een daling van 1% ten opzichte van 2023. De BNG bank keert over 2024 een dividendpercentage uit van 50% over de winst na belasting. Voor de gemeente Eindhoven betekent dit een dividend van € 366.109 netto (2023: € 315.058). Uitkering van het dividend over 2024 vindt plaats in 2025. Ratingbureaus Fitch, Moody’s en S&P waarderen BNG Bank op het hoogste ratingniveau. Daarmee behoort BNG Bank tot de veiligste banken ter wereld.
Resultaat
Vreemd vermogen
Eigen vermogen
Resultaat
Vreemd vermogen
Eigen vermogen
2024
2024
2024
2023
2023
2023
294.000
123.164.000
4.777.000
254.000
110.819.000
4.721.000
Toelichting finan- ciële informatie
De jaarcijfers van 2024 laten zien dat de BNG Bank financieel een sterk fundament heeft gelegd. Een sterke kapitaalpositie, een hoge leverage ratio en beschikking over goede funding condities dragen hiervoor zorg. Dit uit zich in verbeterde cijfers ten opzichte van 2023. De nettowinst is met 40 miljoen gestegen tot 294 miljoen, het rendement op eigen vermogen is gestegen met 0,9% naar 6,4%. De langlopende kredietportefeuille is toegenomen met 3,9 miljard tot 93 miljard en er is voor 11,7 miljard aan nieuwe langlopende leningen verstrekt, een toename van 0,4 miljard. Het renteresultaat in 2024 bedroeg 536 miljoen, 19 miljoen hoger dan in 2023. De groei van de leningenportefeuille en hogere rentetarieven in 2024 hebben hieraan bijgedragen.
Enexis Holding N.V.
0.5
Korte toelichting
Zorgt voor distribueren en transporteren van energie, en voor in stand houden, beheren, exploiteren en uitbreiden van distributie en transportnetwerken. Het is wettelijk geregeld dat het netwerk in overheidshanden moet blijven en dat energielevering bij private partijen weggelegd kan worden.
Vestigingsplaats
Groningen
Doelstelling en openbaar belang
Zorgt voor het distribueren en transporteren van energie, en voor het in stand houden, beheren, exploiteren en uitbreiden van distributie en transportnetwerken.
Inzicht bestuurlijk belang
0,015% aandelenbelang en daaraan gekoppeld stemrecht in AvA. Alleen sprake van eigenaarschap (eigenaarsrol).
Wisselingen bestuur / RvC / RvT
In 2024 hebben zich wijzigingen in de RvC voorgedaan (herbenoeming en nieuw lid).
Wet Normering Topinkomens
De beloning van de raad van bestuur en van commissarissen voldoet in 2024 aan de bezoldigingsbepalingen van de WNT.
Maatsch. verantwoord ondernemen
Enexis is partner voor de provincies, gemeenten en waterschappen bij de totstandkoming van de Regionale Energie Strategieën (een lokaal ontwerp van het energiesysteem van de toekomst).
Geleverde prestaties
In 2024 realiseerde Enexis met bijna 1,5 miljard euro voor het vijfde jaar op rij een recordwerkpakket. Er is 1.225 megawatt extra capaciteit gerealiseerd door uitbreiding en 695 megawatt door reguliere vervanging. Daarnaast kwam bijna 500 megawatt aan netcapaciteit vrij door het beter benutten van het net en de inzet van flexoplossingen. Dit staat gelijk aan de totale capaciteit van de stad Eindhoven. Dit lost echter de netschaarste op korte termijn niet op. Na grote bedrijven moeten nu ook huishoudens er steeds vaker rekening mee houden dat het lang kan duren voordat zij een nieuwe of zwaardere aansluiting kunnen krijgen.
Belangrijkste ontw. en wijz. risico's
De investeringen zetten druk op financiële positie. De uitgaven van Enexis hebben een recordhoogte bereikt in 2024. Dit resulteerde in een negatieve kasstroom uit operationele activiteiten en investeringen in activa van € 567 miljoen. Dit tekort is toegenomen ten opzichte van 2023 en deze lijn zet zich naar verwachting de komende jaren door omdat de kosten van de noodzakelijke netinvesteringen uit gaan voor de baten. Om te kunnen blijven investeren, gaf Enexis met succes een vierde groene obligatie van € 500 miljoen uit.
Resultaat
Vreemd vermogen
Eigen vermogen
Resultaat
Vreemd vermogen
Eigen vermogen
2024
2024
2024
2023
2023
2023
254
5.949
5.538
72
5.140
5.320
Toelichting finan- ciële informatie
De nettowinst over 2024 bedraagt € 254 miljoen (2023: € 72 miljoen). De netto-omzet van Enexis steeg in 2024 tot € 2.596 miljoen (2023: € 2.014 miljoen). De nettowinst steeg doordat de tarieven die Enexis bij haar klanten in rekening mag brengen beter in balans zijn met de kosten dan in 2023 het geval was. De stijging komt met name door een stijging van de netto omzet van € 582 miljoen, maar wordt gedeeltelijk tenietgedaan door een stijging van de kosten van transportdiensten. Enexis heeft een sterk credit-ratingprofiel. De lange termijn credit rating van Standard & Poor's werd in 2024 gewijzigd van A+ met een positieve outlook naar AA- met een stabiele outlook. De credit rating van Moody's is met Aa3 met stabiele outlook ongewijzigd gebleven.
.
Deze pagina is gebouwd op 06/11/2025 11:37:10 met de export van 06/11/2025 10:01:56