Programma's

3b Bereikbaarheid

3b. Bereikbaarheid

Bereikbaarheid

Op 12 maart 2024 heeft de gemeenteraad het Masterplan Mobiliteit vastgesteld. In het masterplan staat welke bijdrage mobiliteit levert aan de belangrijke uitdagingen van deze tijd, zoals de groei en vergroening van onze stad, verstedelijking en klimaatverandering. Met het masterplan werken we toe naar een Eindhoven dat beter verbonden, schoner, gezonder en veiliger is. En waarin we ook ruimte maken voor de groei van de stad.
In de actieagenda bij het masterplan zijn de concrete keuzes en stappen beschreven voor de komende jaren. Een van de uitwerking is een verkeerscirculatieplan voor het gebied binnen de Ring en een verbeterplan voor de Ring. Ook wordt er gewerkt aan de HOV4: een snelle, frequente buslijn van Eindhoven Centrum naar Veldhoven De Run en aan de Brainportlijn; een HOV verbinding die ook BIC Noord gaat ontsluiten.

Het Masterplan Mobiliteit 2050 bestaat uit twee delen.

  • Deel I. Dromen: hierin zijn zeven dromen voor de toekomst beschreven en welke rol en waarde mobiliteit daarin heeft. Dit is samengevat in: Wij dromen over een toekomst waarin wij in verbinding zijn met elkaar, waarin er vrijheid is voor iedereen om te gaan en staan waar ze willen en op welke manier ze dat willen, waarin we ruimte maken voor elkaar en de veelzijdigheid van de stad, waar het veilig is voor jong en oud. Een stad waar de lucht schoon is en waar we gezond oud kunnen worden. Een stad waar het fijn is om te zijn en waar we kunnen ontspannen.
  • Deel II. Actie-agenda’s: hierin zijn de concrete keuzes en stappen beschreven voor de komende jaren om onze dromen dichterbij te halen.

In opvolging op het vastgestelde Masterplan Mobiliteit, zijn we in 2024 onder andere gestart met de uitwerking van het sectorenmodel in het Verkeerscirculatieplan en werkten tegelijk het verbeterplan voor de Ring uit. Deze plannen worden voor de zomer 2025 in routing gebracht. We hebben in 2024 de uitbreiding betaald parkeren binnen de Ring in gang gezet, dat we voor de zomer 2025 verwachten te realiseren. Daarnaast is de invoering van de zero-emissiezone voor bestelvoertuigen voorbereid, om de invoering per 1 januari 2025 mogelijk te maken. In 2024 hebben we een position paper opgesteld voor de nieuwe OV concessie die vanaf 2029 start en werken we in MRE verband aan de realisatie van hubs en regionale (door)fietsroutes.

Openbare ruimte

In 2024 hebben we diverse onderhoudsprojecten uitgevoerd die bijdragen aan het op basiskwaliteit houden van de stad. Door het uitvoeren van dagelijks onderhoud (o.a. reinigen, onkruidbestrijding, zwerfafval ruimen en in de winter gladheidsbestrijding) is de stad schoon, heel, netjes en veilig gehouden. Ook is een aantal straten in het kader van onderhoud heringericht: onder andere de Kleine Berg, Heideveldstraat, Mimosalaan, Cydonialaan, Gentiaanweg en Kornoeljelaan (Nieuwe Erven). Waarbij de straten ook meteen klimaatadaptief zijn ingericht, door zoveel mogelijk te ontharden en vergroenen. We zijn gestart met het onderhoud en vergroening van P1 aan de Antoon Coolenlaan, in combinatie met de realisatie van de vluchtelingenopvang. Vanuit het onderhoudsprogramma openbare ruimte hebben we 13 straten vergroend. Net zoals voorgaande jaren is aandacht besteed aan de toegankelijkheid van de openbare ruimte en is bewegen en ontmoeten in de openbare ruimte gestimuleerd. In dat kader zijn onder andere de fietspaden Insulindelaan en Jorislaan voorzien van asfalt. Duurzaamheid en circulariteit zijn onderdeel van de plannen die in de openbare ruimte worden uitgevoerd. Zo is de verlichting in diverse straten door LED vervangen, zoals in de Musschenbroekstraat, Roosje Vosstraat, Princessenlaan en de Steenstraat. De handreiking circulaire openbare ruimte die we in 2021 hebben opgesteld passen we toe in onze onderhoudsprojecten. Voor het reduceren van de CO2 uitstoot zijn in 2024 parameters opgesteld, zodat in de komende begrotingen de te behalen en behaalde CO2 reductie kan worden opgenomen.

Doelen

Veilige mobiliteit

Toegankelijke mobiliteit

Duurzame en schone mobiliteit

Vlotte mobiliteit

Slimme mobiliteit

Aantrekkelijke en leefbare openbare ruimte

CO2-reductie mobiliteit

                                                                                                                                               .

Highlights 2024 uitvoeringsprogramma bestuursakkoord

  • In 2024 heeft de gemeenteraad het Masterplan Mobiliteit vastgesteld. In opvolging op het vastgestelde Masterplan zijn we in 2024 gestart met het sectorenmodel en wordt gewerkt aan het verkeerscirculatieplan (VCP) en verbeterplan Ring.
  • In 2024 is gestart met de voorbereiding op het invoeren van betaald parkeren en zero emissie zone binnen de ring.
  • In 2024 is gestart met de voorbereiding aanleg HOV4 Het raadsvoorstel HOV4 wordt naar verwachting 1 juli 2025 aan de gemeenteraad voorgelegd. En de voorbereiding van de Brainportlijn.
  • In december 2024 is Nota Kansrijke Oplossingsrichtingen van de Multimodale Knoop Eindhoven Centraal vastgesteld op basis waarvan de beoordelingsfase van de hoofdvarianten is gestart.

Financiële kerngegevens

Thema

Taakveld

Lasten

Baten

Mut.res.

Saldo

Bereikbaarheid

Verkeer en vervoer

53.320

-10.774

2.050

44.596

Parkeren

8.268

-2.867

-1.963

3.437

Economische havens en waterwegen

272

-62

0

210

Openbaar vervoer

1.266

-33

400

1.633

Bereikbaarheid

63.126

-13.735

487

49.877

Deze pagina is gebouwd op 06/11/2025 11:37:10 met de export van 06/11/2025 10:01:56