3b. Bereikbaarheid
BereikbaarheidOp 12 maart 2024 heeft de gemeenteraad het Masterplan Mobiliteit vastgesteld. In het masterplan staat welke bijdrage mobiliteit levert aan de belangrijke uitdagingen van deze tijd, zoals de groei en vergroening van onze stad, verstedelijking en klimaatverandering. Met het masterplan werken we toe naar een Eindhoven dat beter verbonden, schoner, gezonder en veiliger is. En waarin we ook ruimte maken voor de groei van de stad. Het Masterplan Mobiliteit 2050 bestaat uit twee delen.
In opvolging op het vastgestelde Masterplan Mobiliteit, zijn we in 2024 onder andere gestart met de uitwerking van het sectorenmodel in het Verkeerscirculatieplan en werkten tegelijk het verbeterplan voor de Ring uit. Deze plannen worden voor de zomer 2025 in routing gebracht. We hebben in 2024 de uitbreiding betaald parkeren binnen de Ring in gang gezet, dat we voor de zomer 2025 verwachten te realiseren. Daarnaast is de invoering van de zero-emissiezone voor bestelvoertuigen voorbereid, om de invoering per 1 januari 2025 mogelijk te maken. In 2024 hebben we een position paper opgesteld voor de nieuwe OV concessie die vanaf 2029 start en werken we in MRE verband aan de realisatie van hubs en regionale (door)fietsroutes. Openbare ruimteIn 2024 hebben we diverse onderhoudsprojecten uitgevoerd die bijdragen aan het op basiskwaliteit houden van de stad. Door het uitvoeren van dagelijks onderhoud (o.a. reinigen, onkruidbestrijding, zwerfafval ruimen en in de winter gladheidsbestrijding) is de stad schoon, heel, netjes en veilig gehouden. Ook is een aantal straten in het kader van onderhoud heringericht: onder andere de Kleine Berg, Heideveldstraat, Mimosalaan, Cydonialaan, Gentiaanweg en Kornoeljelaan (Nieuwe Erven). Waarbij de straten ook meteen klimaatadaptief zijn ingericht, door zoveel mogelijk te ontharden en vergroenen. We zijn gestart met het onderhoud en vergroening van P1 aan de Antoon Coolenlaan, in combinatie met de realisatie van de vluchtelingenopvang. Vanuit het onderhoudsprogramma openbare ruimte hebben we 13 straten vergroend. Net zoals voorgaande jaren is aandacht besteed aan de toegankelijkheid van de openbare ruimte en is bewegen en ontmoeten in de openbare ruimte gestimuleerd. In dat kader zijn onder andere de fietspaden Insulindelaan en Jorislaan voorzien van asfalt. Duurzaamheid en circulariteit zijn onderdeel van de plannen die in de openbare ruimte worden uitgevoerd. Zo is de verlichting in diverse straten door LED vervangen, zoals in de Musschenbroekstraat, Roosje Vosstraat, Princessenlaan en de Steenstraat. De handreiking circulaire openbare ruimte die we in 2021 hebben opgesteld passen we toe in onze onderhoudsprojecten. Voor het reduceren van de CO2 uitstoot zijn in 2024 parameters opgesteld, zodat in de komende begrotingen de te behalen en behaalde CO2 reductie kan worden opgenomen. |
---|
Doelen | |
• | Veilige mobiliteit |
---|---|
• | Toegankelijke mobiliteit |
• | Duurzame en schone mobiliteit |
• | Vlotte mobiliteit |
• | Slimme mobiliteit |
• | Aantrekkelijke en leefbare openbare ruimte |
• | CO2-reductie mobiliteit |
. |
Highlights 2024 uitvoeringsprogramma bestuursakkoord
|
---|
Financiële kerngegevens | |||||
Thema | Taakveld | Lasten | Baten | Mut.res. | Saldo |
---|---|---|---|---|---|
Bereikbaarheid | Verkeer en vervoer | 53.320 | -10.774 | 2.050 | 44.596 |
Parkeren | 8.268 | -2.867 | -1.963 | 3.437 | |
Economische havens en waterwegen | 272 | -62 | 0 | 210 | |
Openbaar vervoer | 1.266 | -33 | 400 | 1.633 | |
Bereikbaarheid | 63.126 | -13.735 | 487 | 49.877 |
Verbonden partijen | ||||||||
Naam verbonden partij | Taakveld | |||||||
Vennootschappen en coöperaties | ||||||||
Eindhoven Airport N.V. | 2.1 | |||||||
. |