Door middel van woningbouw, stedelijke vernieuwing en ruimtelijke ontwikkeling streven we naar een aantrekkelijke en duurzame woon- en leefomgeving voor huidige en nieuwe bewoners. Dat doen we door te werken aan samenhangende integrale gebiedsontwikkelingen, zoals Brainport City, Spoorzone, Internationale Knoop XL en Brainport Industries Campus (BIC) naast de ontwikkelingen in de wijken; projecten als Woensel XL, Kastelenplein, Evoluonpark. Ontwikkelingen die de bestaande buurt meteen een opknapbeurt geven. Daarbij is een goed functionerende woningmarkt van belang, die zowel invulling geeft aan de ambities van de stad (binden van talent) als aan de solidaire stad van twee snelheden. We transformeren en verdichten en we streven naar voldoende betaalbare koop- en sociale huurwoningen in al onze wijken. Hierbij stimuleren wij de verduurzaming van de (bestaande) woningvoorraad en innovatie in de bouw. Ook zetten we in op bescherming en hergebruik van het historisch erfgoed. We faciliteren initiatieven uit de stad door slagvaardig en klantgericht samen te werken en onze ruimtelijke instrumenten zo efficiënt en transparant mogelijk in te zetten. Daarbij is het streven om inwoners zo veel mogelijk bij de ontwikkelingen in de stad te betrekken. In de Woonvisie van 2015 heeft de gemeenteraad het kader voor het gemeentelijk woonbeleid vastgelegd. In deze visie is gekozen voor:
Een ambitieus groeiscenario (naar 300.000 inwoners) via verdichting van de bestaande stad met nadruk op het hoogstedelijke woonmilieu binnen de Ring.
Een solidaire stad met voldoende ruimte voor sociale huur, middenhuur, wonen en zorg en zelfbeheer.
Een innovatieve stad met creatieve oplossingen voor woningbouw, zoals tijdelijk wonen.
Het college zet zich al geruime tijd in op het versnellen van de bouw binnen de stadsgrenzen, met nadruk op sociale- en middenhuur en middeldure koop. Dit sluit aan bij de bouwversnellingsafspraken in het kader van de Woondeal, die in maart 2019 is afgesloten en de in aansluiting hierop met regio, Rijk en Provincie gemaakte afspraken over verstedelijking in het Verstedelijkingsakkoord, dat in juni 2022 is vastgesteld.
2024 was een goed jaar voor wat betreft de woningbouwproductie. Met de Beethoven-deal is er zowel een financiële impuls aan de woningbouwproductie gegeven als een extra druk op de bestaande woningbouwbehoefte gekomen. Deze behoefte is in beeld gebracht in het Woonbehoefteonderzoek welke samen met de evaluatie van Eindhoven Bouwt door en rekenkamerrapport waardevolle input levert voor o.a. de herziening van het woningbouwprogramma in 2025.
Sinds de start in het 1e kwartaal van 2024 is de bv bezig geweest met het werven van de juiste mensen en het overnemen van activiteiten die door gemeente en provincie in gang zijn gezet. Daarnaast zijn gesprekken gevoerd met de belangrijkste externe stakeholders. Tevens is voor de uitvoering van de gebiedsontwikkeling een eerste stap gezet als opmaat naar een integraal ruimtelijk raamwerk. In 2024 zijn daarnaast verschillende grote projecten tot start bouw gekomen zoals de Edge, Hightlight, Victoriatoren en TAC.
Vestigingsplaats
Eindhoven
Doelstelling en openbaar belang
Het doel betreft de ontwikkeling van de openbare ruimte en vastgoed binnen het plangebied Fellenoord.
Inzicht bestuurlijk belang
Gemeente Eindhoven 50% van de aandelen.
Wisselingen bestuur / RvC / RvT
In 2024 hebben zich geen wisselingen voorgedaan.
Wet Normering Topinkomens
Voor de beloning van de directeur en de RvC is de Wet Normering Topinkomens (WNT) aangehouden.
Maatsch. verantwoord ondernemen
Via de AVA kan hier aandacht voor gevraagd worden.
Geleverde prestaties
Sinds de start in het 1e kwartaal van 2024 is de bv bezig geweest met het werven van de juiste mensen en het overnemen van activiteiten die door gemeente en provincie in gang zijn gezet. Daarnaast zijn gesprekken gevoerd met de belangrijkste externe stakeholders. Tevens is voor de uitvoering van de gebiedsontwikkeling een eerste stap gezet als opmaat naar een integraal ruimtelijk raamwerk.
Belangrijkste ontw. en wijz. risico's
De belangrijkste risico’s hebben te maken met factoren die kunnen zorgen voor (gedeeltelijke) uitstel van de gebiedsontwikkeling bijvoorbeeld als gevolg van de veranderende marktsituatie, vanwege de impact van de stikstofproblematiek en/of stijgende bouw- en rentekosten.
Resultaat
Vreemd vermogen
Eigen vermogen
Resultaat
Vreemd vermogen
Eigen vermogen
2024
2024
2024
2023
2023
2023
nnb
nnb
nnb
nvt
nvt
nvt
Toelichting finan- ciële informatie
Vastgestelde jaarcijfers 2024 zijn nog niet beschikbaar.
Park Strijp Beheer B.V.
8.3
Korte toelichting
Zie Park Strijp C.V.
Vestigingsplaats
Eindhoven
Doelstelling en openbaar belang
Zie Park Strijp C.V.
Inzicht bestuurlijk belang
Zie Park Strijp C.V.
Wisselingen bestuur / RvC / RvT
Zie Park Strijp C.V.
Wet Normering Topinkomens
Zie Park Strijp C.V.
Maatsch. verantwoord ondernemen
Zie Park Strijp C.V.
Geleverde prestaties
Zie Park Strijp C.V.
Belangrijkste ontw. en wijz. risico's
Zie Park Strijp C.V.
Resultaat
Vreemd vermogen
Eigen vermogen
Resultaat
Vreemd vermogen
Eigen vermogen
2024
2024
2024
2023
2023
2023
nnb
nnb
nnb
-632
206
2.247
Toelichting finan- ciële informatie
Vastgestelde jaarcijfers 2024 zijn nog niet beschikbaar.
Park Strijp C.V.
8.3
Korte toelichting
Dit betreft een samenwerkingsverband met VolkerWessels voor ontwikkeling van vm. Philips-locatie Strijp S met de ambitie om een kwalitatief aantrekkelijk en bruisend hoogstedelijk gebied te maken voor nieuwe gebruikers; cultuuruitingen, innovaties, bedrijfjes, evenementen en bewoners. Primaire doelstelling van de gemeente is de kwaliteitsverbetering van het Plangebied, de wijk en de stad door de herontwikkeling van de huidige bedrijfsbestemming in wervende woon-, werk- en centrumfuncties zoals voorzien in het Masterplan.De doelstelling van Park Strijp C.V. is een kostendekkende grondexploitatie tegen een beheersbaar risico ten behoeve van een vernieuwd stedelijk gebied met hoge dichtheid, hoge kwaliteit en hoge mate van functiemenging, met een zodanige flexibiliteit in plan en programma dat ingespeeld kan worden op marktontwikkelingen met een wervend hoogstedelijk milieu, met ruimte voor een maximale ‘woon- resp. werk-ladder’, en van hoogwaardige kwaliteit.
Vestigingsplaats
Eindhoven
Doelstelling en openbaar belang
Dit betreft een samenwerkingsverband met VolkerWessels voor ontwikkeling van de voormalige Philips-locatie Strijp S met de ambitie om een kwalitatief aantrekkelijk en bruisend hoogstedelijk gebied te maken voor nieuwe gebruikers; cultuuruitingen, innovaties, bedrijfjes, evenementen en bewoners. Primaire doelstelling van de gemeente is de kwaliteitsverbetering van het Plangebied, de wijk en de stad door de herontwikkeling van de huidige bedrijfsbestemming in wervende woon-, werk- en centrumfuncties zoals voorzien in het Masterplan. De doelstelling van Park Strijp C.V. is een kostendekkende grondexploitatie tegen een beheersbaar risico ten behoeve van een vernieuwd stedelijk gebied met hoge dichtheid, hoge kwaliteit en hoge mate van functiemenging, met een zodanige flexibiliteit in plan en programma dat ingespeeld kan worden op marktontwikkelingen met een wervend hoogstedelijk milieu, met ruimte voor een maximale ‘woon- resp. werk-ladder’, en van hoogwaardige kwaliteit.
Inzicht bestuurlijk belang
Gemeente Eindhoven:
Park Strijp Beheer B.V.: 50% aandelen;
Park Strijp Beheer C.V.: 50% aandelen
Grondexploitatie/bouw- en woonrijp maken vindt plaats voor rekening en risico van Park Strijp C.V. Door Park Strijp C.V. zullen de nu nog resterende gronden en gebouwen in het plangebied gefaseerd worden aangeboden aan de ontwikkelende partij VolkerWessels ten behoeve van de opstalontwikkeling.
Wisselingen bestuur / RvC / RvT
In 2024 hebben zich geen wisselingen voorgedaan.
Wet Normering Topinkomens
Bij de bezoldiging van directie/bestuurders wordt voldaan aan de Wet Normering Topinkomens.
Maatsch. verantwoord ondernemen
Via de AVA wordt hier met enige regelmaat aandacht voor gevraagd.
Geleverde prestaties
Strijp S krijgt steeds meer vorm. Vastgesteld kan worden dat de oorspronkelijke industriële bedrijvigheid is verdwenen en dat de ruimte nu steeds meer wordt ingenomen door nieuwe gebruikers; inwoners, cultuuruitingen, innovaties, bedrijven en evenementen. Nu steeds meer woon- en werkruimten hun definitieve invulling krijgen op Strijp S, verschuift de aandacht meer naar het duurzaam verkrijgen van een zo compleet mogelijke ’woon- resp. werkladder’ (met name ook qua diversiteit in prijsniveaus) en het behoud van de identiteit van Strijp-S. Het bestemmingsplan voor Fase 4 is halverwege 2024 onherroepelijk geworden.
Belangrijkste ontw. en wijz. risico's
Natuurlijk heeft de ontwikkeling van Strijp-S ook te maken met de momenten van economische recessie. Dit had met name effect op het tempo waarin bouwplannen gerealiseerd werden en worden. Dit leverde echter ook positieve effecten op; de creatieve kansen, de events, de tijdelijke verhuur etc., accentueerden juist de inhoudelijke meerwaarde voor identiteit en klankkleur van het gebied. Daarnaast had/heeft Strijp-S het voordeel dat mogelijke renteverliezen/vertragingsschade voor een belangrijk deel gecompenseerd werd/wordt door de opbrengsten van de langere tijdelijke verhuur. In zijn algemeenheid kan worden geconcludeerd dat de ontwikkeling van Strijp-S opereert binnen gezonde financiële kaders en verwachtingswaarden.
Resultaat
Vreemd vermogen
Eigen vermogen
Resultaat
Vreemd vermogen
Eigen vermogen
2024
2024
2024
2023
2023
2023
nnb
nnb
nnb
-1.342
14.265
1.831
Toelichting finan- ciële informatie
Vastgestelde jaarcijfers 2024 zijn nog niet beschikbaar.
.
Deze pagina is gebouwd op 06/11/2025 11:37:10 met de export van 06/11/2025 10:01:56