(bedragen in onderstaande tabel x € 1.000)
Naam verbonden partij | Taakveld | |||||||
Gemeenschappelijke regelingen | ||||||||
GR Centrum Uitvoering Reinigingstaken Eindhoven en omgeving (CURE) | 7.3 | |||||||
Korte toelichting | Cure behartigt de belangen van en de samenwerking tussen Eindhoven, Geldrop-Mierlo en Valkenswaard voor het beheer van huishoudelijke afvalstoffen en daarmee samenhangende taken. Dit, in lijn met de Wet milieubeheer en het door de overheid gevoerde afvalstoffenbeleid.Cure doet dit door de focus te leggen op 4 kernwaarden, zijnde 100% hergebruik van de huishoudelijke afvalstromen, het optimaliseren van het serviceniveau voor de burgers, het beheersen en optimaliseren van de kosten en de inzet van mensen met een achterstand tot de arbeidsmarkt. Hierdoor kan het product afval verder ontwikkeld worden tot nieuwe grondstoffen en kan onder andere de werkgelegenheid en de circulaire regionale economie worden gestimuleerd. | |||||||
Vestigingsplaats | Eindhoven | |||||||
Doelstelling en openbaar belang | Cure behartigt de belangen van en de samenwerking tussen Eindhoven, Geldrop-Mierlo en Valkenswaard voor het beheer van huishoudelijke afvalstoffen en daarmee samenhangende taken. | |||||||
Inzicht bestuurlijk belang | Financieel Aandeel (jaarlijkse bijdrage, volgens begroting 2024):
Bestuurlijk Aandeel (stemrecht):
| |||||||
Wisselingen bestuur / RvC / RvT | Vanuit Valkenswaard is een ander AB-lid aangewezen in 2024. Vanuit Eindhoven geen wijzigingen. | |||||||
Wet Normering Topinkomens | N.t.b. en afhankelijk van nog vast te stellen jaarrekening 2024. | |||||||
Maatsch. verantwoord ondernemen | De GR Cure investeert in mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Goede begeleiding en opleiding zorgen ervoor dat kansen worden vergroot door te stromen naar een reguliere, betaalde baan bij Cure of elders in onze samenleving. Specifiek en uniek hierbij is de eigen opleiding voor chauffeurs (doorstroomkansen). GR Cure staat op de PSO-Prestatieladder op Trede 3. Dat betekent dat Cure koploper is in werkgelegenheid voor mensen met een kwetsbare arbeidspositie. Op het gebied van duurzaamheid ligt het speerpunt voor de komende jaren bij een volledig emissieloos wagenpark. | |||||||
Geleverde prestaties | Het voorlopig resultaat 2024 (definitieve jaarcijfers zijn nog niet binnen) blijft binnen de begroting. | |||||||
Belangrijkste ontw. en wijz. risico's | Cure werkt vanaf 2020 samen met een aantal andere gemeenten in Noord-Brabant en de provincie een “Plan B” uit voor het realiseren van een nascheidingsinitiatief vanaf februari 2028, waarmee het aandeel restafval verder kan worden verkleind. Dit initiatief is inmiddels uitgewerkt en is in Q1 2025 voor besluitvorming bij de betrokken gemeentes ingebracht. Per 1 januari 2024 is al vervroegd overgestapt op nascheiding voor het PBD-materiaal. Daarnaast is eind 2024 besloten de handhavingstaken bijzet vanaf 2025 over te dragen aan de GR Cure. In 2024 is tevens de nieuwe GR Cure vastgesteld conform de nieuwe WGR. Eind 2024 is het Strategisch meerjarenplan (SMP) aan de raad voorgelegd als uitvloeisel van het Rekenkameronderzoek “Sturen op Cure”. Definitieve vaststelling vindt plaats in het eerste AB van de Gr Cure in 2025. | |||||||
Resultaat | Vreemd vermogen | Eigen vermogen | Resultaat | Vreemd vermogen | Eigen vermogen | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2024 | 2024 | 2024 | 2023 | 2023 | 2023 | |||
158 | 41.519 | 158 | 281 | 40.740 | 281 | |||
Toelichting finan- | Betreft voorlopige jaarcijfers 2024. | |||||||
GR GGD Brabant Zuidoost | 7.1 | |||||||
Korte toelichting | De GGD Brabant Zuidoost heeft tot doel een bijdrage te leveren aan de publieke gezondheidszorg (PG) en de ambulance zorg (AZ). | |||||||
Vestigingsplaats | Eindhoven | |||||||
Doelstelling en openbaar belang | De GGD Brabant Zuidoost heeft tot doel een bijdrage te leveren aan de publieke gezondheidszorg (PG) en de ambulance zorg (AZ). | |||||||
Inzicht bestuurlijk belang | Wethouder Diversiteit, zorg, jeugd en maatschappelijke ondersteuning is vertegenwoordigd in het Dagelijks Bestuur (DB) en het Algemeen Bestuur (AB) en heeft qua stemverhouding vijf stemmen. | |||||||
Wisselingen bestuur / RvC / RvT | In 2024 hebben diverse wisselingen in het (algemeen) bestuur van de GGD BZO plaatsgevonden (voorzitter, secretaris en gewone leden). | |||||||
Wet Normering Topinkomens | In 2024 werd voldaan aan de voorwaarden met betrekking tot normering van topinkomens. | |||||||
Maatsch. verantwoord ondernemen | Dit zit opgesloten in het feit dat zij in het leven geroepen zijn voor het uitvoeren van een wettelijke taak (Wet Publieke gezondheid). | |||||||
Geleverde prestaties | De belangrijkste ontwikkelingen waarmee de GGD te maken heeft gekregen in 2024 zijn :
| |||||||
Belangrijkste ontw. en wijz. risico's | Als belangrijkste risico’s worden gezien :
| |||||||
Resultaat | Vreemd vermogen | Eigen vermogen | Resultaat | Vreemd vermogen | Eigen vermogen | |||
2024 | 2024 | 2024 | 2023 | 2023 | 2023 | |||
1.464 | 29.551 | 7.746 | 1.263 | 35.037 | 6.957 | |||
Toelichting finan- | Cijfers definitieve jaarrekening 2024. | |||||||
GR Metropoolregio Eindhoven | 0.1 | |||||||
Korte toelichting | Bestuurlijk samenwerkingsverband tussen Eindhoven en de twintig andere Zuidoost Brabantse gemeenten dat bijdraagt aan een excellent vestigingsklimaat voor bedrijven en inwoners in de Brainportregio op de thema’s: Economie, Mobiliteit, Energietransitie, Wonen & Ruimte en Vitaal Landelijk Gebied. De Metropoolregio Eindhoven (MRE) organisatie draagt tevens de verantwoordelijkheid voor de organisatie en proces van de basisfinanciering Brainport Development. Tot slot maakt ook het Regionaal Historisch Centrum (RHCe) onderdeel uit van de GR-MRE. | |||||||
Vestigingsplaats | Eindhoven | |||||||
Doelstelling en openbaar belang | Bestuurlijk samenwerkingsverband tussen Eindhoven en de twintig andere Zuidoost Brabantse gemeenten dat bijdraagt aan een excellent vestigingsklimaat voor bedrijven en inwoners in de Brainportregio op de thema’s: Economie, Mobiliteit, Energietransitie, Wonen & Ruimte en Vitaal Landelijk Gebied. De Metropoolregio Eindhoven (MRE) organisatie draagt tevens de verantwoordelijkheid voor de organisatie en proces van de basisfinanciering Brainport Development. Tot slot maakt ook het Regionaal Historisch Centrum (RHCe) onderdeel uit van de GR-MRE. | |||||||
Inzicht bestuurlijk belang | Financiële jaarlijkse bijdrage geschiedt op basis van (relatief) inwoneraantal. | |||||||
Wisselingen bestuur / RvC / RvT | N.t.b. en afhankelijk van nog vast te stellen Jaarrekening 2024. | |||||||
Wet Normering Topinkomens | N.t.b. en afhankelijk van nog vast te stellen Jaarrekening 2024. | |||||||
Maatsch. verantwoord ondernemen | N.t.b. en afhankelijk van nog vast te stellen Jaarrekening 2024. | |||||||
Geleverde prestaties | Algemeen : Met het Rijk en bedrijfsleven is de Beethovendeal afgesloten. | |||||||
Belangrijkste ontw. en wijz. risico's | De Beethovendeal is een grote gemeenschappelijke opgave, waar naast de inhoudelijke aspecten ook een uitbreiding van te beheren fondsen zal plaatsvinden. Het financieel management van de Regiodeal en het Bereikbaarheidsfonds (vanuit Brainportdeal 2022) zal vanuit de MRE geschieden. Om dit goed in te richten is een kwartiermaker Fondsmanagement aangesteld. | |||||||
Resultaat | Vreemd vermogen | Eigen vermogen | Resultaat | Vreemd vermogen | Eigen vermogen | |||
2024 | 2024 | 2024 | 2023 | 2023 | 2023 | |||
nnb | nnb | nnb | 834 | 21.121 | 13.903 | |||
Toelichting finan- | Vastgestelde jaarcijfers 2024 zijn nog niet beschikbaar. | |||||||
GR Omgevingsdienst Zuidoost Brabant (ODZOB) | 7.4 | |||||||
Korte toelichting | De ODZOB voert ten behoeve van de deelnemers taken uit op het gebied van het omgevingsrecht. Als uitvoeringsdienst van het lokaal en provinciaal bestuur levert de Odzob een bijdrage aan het realiseren en borgen van de door de verantwoordelijke overheden in de regio Zuidoost-Brabant aangegeven kwaliteit van de fysieke leefomgeving. De opdrachtportefeuille van de ODZOB is voor circa 30% landelijk opgelegd als verplichte basistaak, de rest van de taken zijn verzoektaken. En door de deelnemers ingebrachte budgetten voor collectieve taken en intensivering van taken. | |||||||
Vestigingsplaats | Eindhoven | |||||||
Doelstelling en openbaar belang | De ODZOB voert ten behoeve van de deelnemers taken uit op het gebied van het omgevingsrecht. Als uitvoeringsdienst van het lokaal en provinciaal bestuur levert de ODZOB een bijdrage aan het realiseren en borgen van de door de verantwoordelijke overheden in de regio Zuidoost-Brabant aangegeven kwaliteit van de fysieke leefomgeving. De opdrachtportefeuille van de ODZOB is voor circa 30% landelijk opgelegd als verplichte basistaak, de rest van de taken zijn verzoektaken. En door de deelnemers ingebrachte budgetten voor collectieve taken en intensivering van taken. | |||||||
Inzicht bestuurlijk belang | Aandeel (financiële bijdrage, op basis van omzet, bepaald bij Begroting 2024):
| |||||||
Wisselingen bestuur / RvC / RvT | Niet van toepassing | |||||||
Wet Normering Topinkomens | N.t.b. en afhankelijk van nog vast te stellen Jaarrekening 2024. | |||||||
Maatsch. verantwoord ondernemen | N.t.b. en afhankelijk van nog vast te stellen Jaarrekening 2024. | |||||||
Geleverde prestaties | De opgedragen taken op het gebied van Vergunningverlening, Toezicht en Handhaving basis, verzoek, collectief, intensivering) zijn volgens planning en begroting gerealiseerd. | |||||||
Belangrijkste ontw. en wijz. risico's |
| |||||||
Resultaat | Vreemd vermogen | Eigen vermogen | Resultaat | Vreemd vermogen | Eigen vermogen | |||
2024 | 2024 | 2024 | 2023 | 2023 | 2023 | |||
522 | 5.295 | 4.183 | 532 | 7.806 | 2.481 | |||
Toelichting finan- | Betreft voorlopige jaarcijfers 2024. | |||||||
GR Veiligheidsregio Brabant-Zuidoost (VRBZO) | 1.1 | |||||||
Korte toelichting | Veiligheidsregio Brabant-Zuidoost (VRBZO) is een organisatie waarin de brandweer en de geneeskundige hulpverleningsorganisatie in de regio (GHOR) samenwerken om incidenten en rampen te voorkomen, te beperken en te bestrijden. VRBZO is een samenwerkingsverband tussen 21 gemeenten in de regio Zuidoost-Brabant (www.vrbzo.nl)Kerntaken: Taken op het terrein van brandweerzorg, geneeskundige hulpverlening bij ongevallen en rampen, rampenbestrijding en crisisbeheersing. | |||||||
Vestigingsplaats | Eindhoven | |||||||
Doelstelling en openbaar belang | Veiligheidsregio Brabant-Zuidoost (VRBZO) is een organisatie waarin de brandweer en de geneeskundige hulpverleningsorganisatie in de regio (GHOR) samenwerken om incidenten en rampen te voorkomen, te beperken en te bestrijden. | |||||||
Inzicht bestuurlijk belang | Aandeel (financiële bijdrage) 2024:
Het bestuur van VRBZO bestaat uit de burgemeesters van de deelnemende gemeenten en kent een Algemeen Bestuur, Dagelijks Bestuur en de voorzitter | |||||||
Wisselingen bestuur / RvC / RvT | In oktober 2024 startte de nieuwe directeur bij VRBZO Ook zijn een nieuwe vicevoorzitter en twee nieuwe leden van het dagelijks bestuur aangesteld. | |||||||
Wet Normering Topinkomens | N.t.b. en afhankelijk van nog vast te stellen Jaarrekening 2024. | |||||||
Maatsch. verantwoord ondernemen | N.t.b. en afhankelijk van nog vast te stellen Jaarrekening 2024. | |||||||
Geleverde prestaties | In 2024 is het Regionaal Risicoprofiel in concept opgeleverd en ter zienswijze aan de gemeenteraden voorgelegd. | |||||||
Belangrijkste ontw. en wijz. risico's |
| |||||||
Resultaat | Vreemd vermogen | Eigen vermogen | Resultaat | Vreemd vermogen | Eigen vermogen | |||
2024 | 2024 | 2024 | 2023 | 2023 | 2023 | |||
nnb | nnb | nnb | 1.011 | 29.829 | 2.251 | |||
Toelichting finan- | Vastgestelde jaarcijfers 2024 zijn nog niet beschikbaar. | |||||||
GR Werkvoorziening Regio Eindhoven (GRWRE) | 6.4 | |||||||
Korte toelichting | De GRWRE behartigt de gemeenschappelijke belangen van de deelnemende gemeenten op het gebied van de Wet Sociale Werkvoorziening (WSW), loonkostensubsidie en beschut werken. Daarnaast zijn er gezamenlijk participatietaken afgesproken in het netwerk van Werk en Inkomen. Ergon en het Participatiebedrijf zijn de uitvoeringsorganisatie van de GRWRE. Ergon is de uitvoeringsorganisatie van de Participatiewet en de voormalige Wet Sociale Werkvoorziening voor de gemeenten Eindhoven, Heeze-Leende, Valkenswaard, Veldhoven en Waalre. Het Participatiebedrijf van de GRWRE brengt de talenten/competenties van bijstandsgerechtigden in beeld en zorgt ervoor dat mensen vaardigheden opdoen zodat ze bemiddeld kunnen worden naar betaald werk. | |||||||
Vestigingsplaats | Eindhoven | |||||||
Doelstelling en openbaar belang | De GRWRE behartigt de gemeenschappelijke belangen van de deelnemende gemeenten op het gebied van de Wet Sociale Werkvoorziening (Wsw), loonkostensubsidie (LKS) en beschut werken. Daarnaast zijn er gezamenlijk participatietaken afgesproken in het netwerk van Werk en Inkomen. Ergon is de uitvoeringsorganisatie van de GRWRE en voert dus gesubsidieerde arbeid en re-integratietaken uit. | |||||||
Inzicht bestuurlijk belang | Aandeel (jaarlijkse bijdrage):
Het bestuur bestaat uit het Algemeen Bestuur (AB) en het Dagelijks Bestuur (DB) | |||||||
Wisselingen bestuur / RvC / RvT | In 2024 hebben zich geen wisselingen voorgedaan. | |||||||
Wet Normering Topinkomens | Uit de jaarrekening blijkt dat er geen bestuurders zijn bij Ergon die een salaris ontvangen groter dan de norm. | |||||||
Maatsch. verantwoord ondernemen | De GRWRE voert de Wsw, LKS (Banenafspraak), beschut werk en re-integratietaken uit. Daarmee voeren zij belangrijke taken in het kader van Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO) uit. | |||||||
Geleverde prestaties | De belangrijkste taakstellingen zijn:
Realisatie doelstellingen: | |||||||
Belangrijkste ontw. en wijz. risico's | Het totaal van alle beschreven risico’s (zie jrr pag. 10) wordt geschat op € 27,6 miljoen. De genoemde risico’s zullen zich normaliter niet allemaal tegelijk en niet in dezelfde mate voordoen. In 2024 is er door het bestuur een opdracht gegeven voor een herevaluatie van het weerstandsvermogen. De herevaluatie door Berenschot is in april 2025 afgerond en in het bestuur vastgesteld. Per 31-12-2024 bedraagt de reserve € 8,9 miljoen voor resultaatbestemming. | |||||||
Resultaat | Vreemd vermogen | Eigen vermogen | Resultaat | Vreemd vermogen | Eigen vermogen | |||
2024 | 2024 | 2024 | 2023 | 2023 | 2023 | |||
10 | 17.472 | 10.415 | 1.536 | 19.465 | 12.022 | |||
Toelichting finan- | Cijfers zijn op basis van de vastgestelde jaarrekening. | |||||||
. | ||||||||
Vennootschappen en coöperaties | ||||||||
BNG Bank N.V. | 0.5 | |||||||
Korte toelichting | BNG Bank is de bank van en voor overheden en instellingen voor het maatschappelijk belang. De bank draagt duurzaam bij aan het laag houden van de kosten van maatschappelijke voorzieningen voor de burger. | |||||||
Vestigingsplaats | Den Haag | |||||||
Doelstelling en openbaar belang | BNG Bank is de bank van en voor de publieke sector met als purpose: gedreven door maatschappelijke impact. | |||||||
Inzicht bestuurlijk belang | 0,3% aandelenbelang en daaraan gekoppeld stemrecht in Algemene vergadering van Aandeelhouders. | |||||||
Wisselingen bestuur / RvC / RvT | In 2024 hebben zich wisselingen in de RvC voorgedaan (2 benoemingen). | |||||||
Wet Normering Topinkomens | Voor de BNG bank NV is de wet Normering Topinkomens niet van toepassing. | |||||||
Maatsch. verantwoord ondernemen | Met ‘OnsKompasNaarImpact’ hanteert BNG Bank een strategie die is gericht op sociaal en duurzaam in combinatie met gezonde financiële resultaten. | |||||||
Geleverde prestaties | De bank ondersteunt overheidsbeleid door op basis van haar kredietwaardigheid financiering tegen gunstige voorwaarden te verstrekken ten behoeve van gemeenten, woningcorporaties, zorg- en onderwijsinstellingen, projectfinanciering en andere instellingen met een maatschappelijk belang. | |||||||
Belangrijkste ontw. en wijz. risico's | De naar risico’s afgewogen solvabiliteitsratio’s van de BNG bank blijven op een hoog niveau. Het leverage ratio van de bank is 12% Dit is een daling van 1% ten opzichte van 2023. De BNG bank keert over 2024 een dividendpercentage uit van 50% over de winst na belasting. Voor de gemeente Eindhoven betekent dit een dividend van € 366.109 netto (2023: € 315.058). Uitkering van het dividend over 2024 vindt plaats in 2025. Ratingbureaus Fitch, Moody’s en S&P waarderen BNG Bank op het hoogste ratingniveau. Daarmee behoort BNG Bank tot de veiligste banken ter wereld. | |||||||
Resultaat | Vreemd vermogen | Eigen vermogen | Resultaat | Vreemd vermogen | Eigen vermogen | |||
2024 | 2024 | 2024 | 2023 | 2023 | 2023 | |||
294.000 | 123.164.000 | 4.777.000 | 254.000 | 110.819.000 | 4.721.000 | |||
Toelichting finan- | De jaarcijfers van 2024 laten zien dat de BNG Bank financieel een sterk fundament heeft gelegd. Een sterke kapitaalpositie, een hoge leverage ratio en beschikking over goede funding condities dragen hiervoor zorg. | |||||||
BrabantRing B.V. | 3.1 | |||||||
Korte toelichting | BrabantRing BV heeft ten doel het realiseren van een open digitale connectiviteit op basis van principes van rentabiliteit, rendement en doelmatigheid voor de gehele provincie Noord-Brabant over (voornamelijk) bestaande glasvezelnetwerken waarop overheden, maatschappelijke instellingen en bedrijven zich vertrouwd kunnen aansluiten, veilig en betrouwbaar data kunnen delen en innovatieve diensten kunnen ontwikkelen, gebruiken en breed toegankelijk maken via een ‘digitale marktplaats’. BrabantRing is een belangrijke aanjager voor maatschappelijke diensten in een steeds verder digitaliserende samenleving. Het vult een gat waar de markt op dit moment niet in voorziet. | |||||||
Vestigingsplaats | Eindhoven | |||||||
Doelstelling en openbaar belang | BrabantRing BV heeft ten doel het realiseren van een open digitale connectiviteit op basis van principes van rentabiliteit, rendement en doelmatigheid voor de gehele provincie Noord-Brabant over (voornamelijk) bestaande glasvezelnetwerken waarop overheden, maatschappelijke instellingen en bedrijven zich vertrouwd kunnen aansluiten, veilig en betrouwbaar data kunnen delen en innovatieve diensten kunnen ontwikkelen, gebruiken en breed toegankelijk maken via een ‘digitale marktplaats’. BrabantRing is een belangrijke aanjager voor maatschappelijke diensten in een steeds verder digitaliserende samenleving. | |||||||
Inzicht bestuurlijk belang | Gemeente Eindhoven is op 8 augustus 2023 toegetreden tot BrabantRing BV met 26 aandelen (5,2%) in BrabantRing B.V. Grootste aandeelhouder van BrabantRing is Breedband Regio Eindhoven BV (BRE) met 49% van de aandelen. In BRE is de gemeente Eindhoven de grootste aandeelhouder met een belang van 37,6%. Andere aandeelhouders van BrabantRing zijn de gemeente Helmond (5,2%), Breda (5,2%), ’s-Hertogenbosch (5,2%) en de provincie Noord-Brabant (30,2%). | |||||||
Wisselingen bestuur / RvC / RvT | Mede n.a.v. afronding van de opstartfase is de zittende RvC medio 2024 afgetreden om plaats te maken voor nieuwe toezichthouders. | |||||||
Wet Normering Topinkomens | De beloning van bestuur en RvC is binnen de WNT-normen. | |||||||
Maatsch. verantwoord ondernemen | Indien van toepassing wordt hiervoor bij de AvA-vergaderingen aandacht gevraagd. | |||||||
Geleverde prestaties | Het jaar 2024 stond nog vooral in het teken van de voorbereiding en inrichting van de BrabantRing. Eind 2024 zijn de juridische en financiële voorbereidende activiteiten afgerond om daadwerkelijk klanten en omzet te genereren vanaf 2025. | |||||||
Belangrijkste ontw. en wijz. risico's | In 2024 zijn alle juridische en financiële randvoorwaarden ingevuld om vanaf 2025 van start te gaan met het aansluiten van afnemers van de BrabantRing. Doordat de voorbereidingstijd langer heeft geduurd, is de businesscase minder positief geworden. | |||||||
Resultaat | Vreemd vermogen | Eigen vermogen | Resultaat | Vreemd vermogen | Eigen vermogen | |||
2024 | 2024 | 2024 | 2023 | 2023 | 2023 | |||
nnb | nnb | nnb | -425 | 454 | 752 | |||
Toelichting finan- | Vastgestelde jaarcijfers 2024 zijn nog niet beschikbaar. | |||||||
Brainport Development N.V. | 3.1 | |||||||
Korte toelichting | Brainport Development draagt bij aan de economische structuurversterking van Brainport Eindhoven. Dat doet de onderneming door het stimuleren en realiseren van projecten en programma’s, het promoten van Brainport Eindhoven in binnen- en buitenland, en het ontwikkelen en monitoren van de regionaal-economische strategie van de triple helix (Stichting Brainport). | |||||||
Vestigingsplaats | Eindhoven | |||||||
Doelstelling en openbaar belang | Brainport Development draagt bij aan de economische structuurversterking van Brainport Eindhoven. Dat doet de onderneming door het stimuleren en realiseren van projecten en programma’s, het promoten van Brainport Eindhoven in binnen- en buitenland, en het ontwikkelen en monitoren van de regionaal-economische strategie van de triple helix (Stichting Brainport). | |||||||
Inzicht bestuurlijk belang | 14,52% aandelenbelang (aandelen A) en daaraan gekoppeld stemrecht in AvA. De andere publieke aandeelhouders (‘A’- aandeelhouders) zijn: de Metropoolregio Eindhoven (24,73%), de gemeente Helmond (5,27%), de gemeente Veldhoven (3,25%) en de gemeente Best (2,23%). De houder van de B-aandelen (de Stichting Brainport (50%) bepaalt de strategie van de vennootschap. De publieke aandeelhouders (A-aandelen) hebben de zeggenschap over de financiën/bedrijfsvoering. | |||||||
Wisselingen bestuur / RvC / RvT | Algemeen directeur van Brainport Development is de heer Van Nunen. Hij is (enig) statutair bestuurder van de vennootschap. De leden van de raad van commissarissen zijn: de heer Van Ham, de heer Hendrikse en mevrouw Kuypers. | |||||||
Wet Normering Topinkomens | Er wordt voldaan aan de voorwaarden met betrekking tot normering van topinkomens, ook al valt Brainport Development formeel niet onder de werkingssfeer van de WNT In het bezoldigingsbeleid is expliciet opgenomen dat de beloningscomponenten in het bezoldigingsbeleid tezamen de bezoldigingsnorm, die voortkomt uit de WNT, niet mag overschrijden. | |||||||
Maatsch. verantwoord ondernemen | De vennootschap heeft ten doel het creëren van een duurzaam innovatie-ecosysteem dat internationaal kan concurreren en zo de basis vormt voor brede welvaart in de regio en daarbuiten. | |||||||
Geleverde prestaties | De strategische koers van de Stichting Brainport (vastgelegd in de Brainport Agenda) is vertaald in een door de AvA van 2 december 2024 vastgesteld meerjarenplan voor de periode 2025-2032. Dit meerjarenplan richt zich binnen de 3 focusdomeinen uit de Brainport Agenda op 7 nieuwe prioriteiten: Het bouwen van nieuwe posities in mondiale waardeketens; ontwikkelen van nieuwe fundamenten voor open innovatie met test- en pilotfaciliteiten, incubators en accelerators; opschalen van succesvolle pilots voor om- en bijscholing en Leven Lang Ontwikkelen; structureel verbinden van de hele keten van onderwijs en arbeidsmarkt; meebouwen aan nieuwe partnerschappen met andere regio’s; organiseren van publiek-private fondsvorming én ontsluiten van technologische en sociale innovatie voor maatschappelijke vraagstukken. Het meerjarenplan wordt verder vertaald in jaarplannen. | |||||||
Belangrijkste ontw. en wijz. risico's | De risico’s voor de financiële positie van de gemeente zijn over het algemeen beperkt. Voor financiële risico´s die voort zouden kunnen komen uit de door de vennootschap ontwikkelde en uitgevoerde projecten wordt binnen de onderneming een weerstandvermogen opgebouwd. Op basis van het risicoprofiel heeft de AvA in 2023 de na te streven hoogte van het weerstandsvermogen bepaald op maximaal € 3,6 mln. Ultimo 2023 bedroeg het weerstandsvermogen ruim € 2,6 mln. Positieve resultaten zullen toekomstig dan ook aan het eigen vermogen worden toegevoegd. | |||||||
Resultaat | Vreemd vermogen | Eigen vermogen | Resultaat | Vreemd vermogen | Eigen vermogen | |||
2024 | 2024 | 2024 | 2023 | 2023 | 2023 | |||
nnb | nnb | nnb | 16 | 5.232 | 3.340 | |||
Toelichting finan- | Vastgestelde jaarcijfers 2024 zijn nog niet beschikbaar. | |||||||
Breedband Regio Eindhoven B.V. | 3.1 | |||||||
Korte toelichting | Breedband Regio Eindhoven (BRE) B.V draagt bij aan het vestigingsklimaat door het in eigendom verwerven, exploiteren en beheren van glasvezelinfrastructuren, dan wel het op andere wijze realiseren van breedbandconnectiviteit in de regio Eindhoven ten behoeve van bedrijven en instellingen. Vanuit maatschappelijk perspectief is BRE is een deelneming met een strategisch karakter voor het realiseren van de ambities van de gemeente Eindhoven op het gebied van digitalisering en vestigingsklimaat. Hoogwaardige digitale connectiviteit is een nutsfunctie waar goede borging van het publiek belang randvoorwaardelijk is. | |||||||
Vestigingsplaats | Eindhoven | |||||||
Doelstelling en openbaar belang | Breedband Regio Eindhoven (BRE) B.V. draagt bij aan het vestigingsklimaat door het in eigendom verwerven, exploiteren en beheren van glasvezelinfrastructuren, dan wel het op andere wijze realiseren van breedbandconnectiviteit in de regio Eindhoven ten behoeve van bedrijven en instellingen. Vanuit maatschappelijk perspectief is BRE een deelneming met een strategisch karakter voor het realiseren van de ambities van de gemeente Eindhoven op het gebied van digitalisering en vestigingsklimaat. | |||||||
Inzicht bestuurlijk belang | Gemeente Eindhoven heeft 37,6% van de aandelen. | |||||||
Wisselingen bestuur / RvC / RvT | In 2024 hebben zich geen wisselingen voorgedaan. | |||||||
Wet Normering Topinkomens | De WNT is niet van toepassing op de BRE. | |||||||
Maatsch. verantwoord ondernemen | Indien van toepassing wordt hiervoor bij de AvA-vergaderingen aandacht gevraagd. | |||||||
Geleverde prestaties | BRE is verantwoordelijk voor het beheer, onderhoud en eventuele uitbreiding van het BRE netwerk voor haar aandeelhouders en andere klanten. Daarnaast is BRE verantwoordelijk voor het beheer en de exploitatie van de Eindhoven Fiber Exchange (EFX) B.V., een neutraal en onafhankelijk knooppunt voor communicatienetwerken voor met name glasvezelnetwerken, en Glasvezel Eindhoven (GVE) B.V. dat een glasvezelinfrastructuur op vijf bedrijventerreinen in Eindhoven beheert, onderhoudt en uitbreidt. Via BRE en haar dochters EFX en GVE worden honderden bedrijven en instellingen en een groot aantal huishoudens voorzien van een hoogwaardige breedbandverbinding. | |||||||
Belangrijkste ontw. en wijz. risico's | - In 2024 is een nieuw merk voor de dienstverlening naar klanten in de markt gezet onder de naam “Connectie Brainport”. Dit is gelanceerd tijdens het 20-jarig jubileum in oktober. | |||||||
Resultaat | Vreemd vermogen | Eigen vermogen | Resultaat | Vreemd vermogen | Eigen vermogen | |||
2024 | 2024 | 2024 | 2023 | 2023 | 2023 | |||
nnb | nnb | nnb | 571 | 2.748 | 5.182 | |||
Toelichting finan- | Vastgestelde jaarcijfers 2024 zijn nog niet beschikbaar. | |||||||
Eindhoven Airport N.V. | 7.4 | |||||||
Korte toelichting | Samenwerkingsverband met de provincie Noord-Brabant en Schiphol Nederland BV voor de exploitatie van voorzieningen ten behoeve van de burgerluchtvaart op de militaire vliegbasis Eindhoven. | |||||||
Vestigingsplaats | Eindhoven | |||||||
Doelstelling en openbaar belang | Samenwerkingsverband met de provincie Noord-Brabant en de Royal Schiphol Group voor de exploitatie van voorzieningen ten behoeve van de burgerluchtvaart op het militaire luchtvaartterrein Eindhoven. | |||||||
Inzicht bestuurlijk belang | 24,5% aandelenbelang en daaraan gekoppeld stemrecht in AvA. Zeggenschap verloopt via de AVA (via minderheidsbelang). | |||||||
Wisselingen bestuur / RvC / RvT | In 2024 hebben zich geen wisselingen voorgedaan. | |||||||
Wet Normering Topinkomens | Door de Gemeente Eindhoven is in de AVA als aandeelhouder aandacht gevraagd voor het gemeentelijk standpunt dat de salariëring van de directie van Eindhoven Airport te hoog is in vergelijking met de normen die gelden op grond van de WNT. | |||||||
Maatsch. verantwoord ondernemen | Eindhoven Airport heeft de vijf speerpunten uit het advies van dhr. Van Geel verwerkt in de herijkte strategie en positionering. Daarnaast heeft Eindhoven Airport in november 2023 een plan gepresenteerd om versneld te verduurzamen richting 2030. | |||||||
Geleverde prestaties | In 2024 is, mede door Eindhoven Airport, verder gewerkt aan de uitvoering van het advies van dhr. Van Geel. Dit is gebeurd binnen het Luchthaven Eindhoven Overleg (LEO), het overleg- en participatieorgaan rond de luchthaven. Eindhoven Airport heeft verder gewerkt aan het uitvoeren van de eigen strategie. In 2024 is de bouw van de terminaluitbreiding van start gegaan. Eindhoven Airport is aan de slag met de uitwerking van het plan om versneld te verduurzamen richting 2030. | |||||||
Belangrijkste ontw. en wijz. risico's | Over het boekjaar 2024 is ruim €1,7 miljoen aan dividend (voor belasting) uitgekeerd aan de gemeente Eindhoven. Dit bedrag is hoger dan verwacht doordat het aantal passagiers hoger was dan voorzien (hogere bezettingsgraad per vlucht). | |||||||
Resultaat | Vreemd vermogen | Eigen vermogen | Resultaat | Vreemd vermogen | Eigen vermogen | |||
2024 | 2024 | 2024 | 2023 | 2023 | 2023 | |||
23.308 | 36.713 | 148.866 | 19.193 | 30.187 | 133.626 | |||
Toelichting finan- | De jaarcijfers 2024 moeten nog vastgesteld worden in de AVA van 8 mei 2025. | |||||||
Enexis Holding N.V. | 0.5 | |||||||
Korte toelichting | Zorgt voor distribueren en transporteren van energie, en voor in stand houden, beheren, exploiteren en uitbreiden van distributie en transportnetwerken. Het is wettelijk geregeld dat het netwerk in overheidshanden moet blijven en dat energielevering bij private partijen weggelegd kan worden. | |||||||
Vestigingsplaats | Groningen | |||||||
Doelstelling en openbaar belang | Zorgt voor het distribueren en transporteren van energie, en voor het in stand houden, beheren, exploiteren en uitbreiden van distributie en transportnetwerken. | |||||||
Inzicht bestuurlijk belang | 0,015% aandelenbelang en daaraan gekoppeld stemrecht in AvA. Alleen sprake van eigenaarschap (eigenaarsrol). | |||||||
Wisselingen bestuur / RvC / RvT | In 2024 hebben zich wijzigingen in de RvC voorgedaan (herbenoeming en nieuw lid). | |||||||
Wet Normering Topinkomens | De beloning van de raad van bestuur en van commissarissen voldoet in 2024 aan de bezoldigingsbepalingen van de WNT. | |||||||
Maatsch. verantwoord ondernemen | Enexis is partner voor de provincies, gemeenten en waterschappen bij de totstandkoming van de Regionale Energie Strategieën (een lokaal ontwerp van het energiesysteem van de toekomst). | |||||||
Geleverde prestaties | In 2024 realiseerde Enexis met bijna 1,5 miljard euro voor het vijfde jaar op rij een recordwerkpakket. Er is 1.225 megawatt extra capaciteit gerealiseerd door uitbreiding en 695 megawatt door reguliere vervanging. Daarnaast kwam bijna 500 megawatt aan netcapaciteit vrij door het beter benutten van het net en de inzet van flexoplossingen. Dit staat gelijk aan de totale capaciteit van de stad Eindhoven. Dit lost echter de netschaarste op korte termijn niet op. Na grote bedrijven moeten nu ook huishoudens er steeds vaker rekening mee houden dat het lang kan duren voordat zij een nieuwe of zwaardere aansluiting kunnen krijgen. | |||||||
Belangrijkste ontw. en wijz. risico's | De investeringen zetten druk op financiële positie. De uitgaven van Enexis hebben een recordhoogte bereikt in 2024. Dit resulteerde in een negatieve kasstroom uit operationele activiteiten en investeringen in activa van € 567 miljoen. Dit tekort is toegenomen ten opzichte van 2023 en deze lijn zet zich naar verwachting de komende jaren door omdat de kosten van de noodzakelijke netinvesteringen uit gaan voor de baten. Om te kunnen blijven investeren, gaf Enexis met succes een vierde groene obligatie van € 500 miljoen uit. | |||||||
Resultaat | Vreemd vermogen | Eigen vermogen | Resultaat | Vreemd vermogen | Eigen vermogen | |||
2024 | 2024 | 2024 | 2023 | 2023 | 2023 | |||
254 | 5.949 | 5.538 | 72 | 5.140 | 5.320 | |||
Toelichting finan- | De nettowinst over 2024 bedraagt € 254 miljoen (2023: € 72 miljoen). De netto-omzet van Enexis steeg in 2024 tot € 2.596 miljoen (2023: € 2.014 miljoen). De nettowinst steeg doordat de tarieven die Enexis bij haar klanten in rekening mag brengen beter in balans zijn met de kosten dan in 2023 het geval was. De stijging komt met name door een stijging van de netto omzet van € 582 miljoen, maar wordt gedeeltelijk tenietgedaan door een stijging van de kosten van transportdiensten. Enexis heeft een sterk credit-ratingprofiel. De lange termijn credit rating van Standard & Poor's werd in 2024 gewijzigd van A+ met een positieve outlook naar AA- met een stabiele outlook. De credit rating van Moody's is met Aa3 met stabiele outlook ongewijzigd gebleven. | |||||||
Flight Forum Beheer B.V. | 3.2 | |||||||
Korte toelichting | Zie Flight Forum C.V. | |||||||
Vestigingsplaats | Eindhoven | |||||||
Doelstelling en openbaar belang | Zie Flight Forum C.V. | |||||||
Inzicht bestuurlijk belang | Zie Flight Forum C.V. | |||||||
Wisselingen bestuur / RvC / RvT | Zie Flight Forum C.V. | |||||||
Wet Normering Topinkomens | Zie Flight Forum C.V. | |||||||
Maatsch. verantwoord ondernemen | Zie Flight Forum C.V. | |||||||
Geleverde prestaties | Zie Flight Forum C.V. | |||||||
Belangrijkste ontw. en wijz. risico's | Zie Flight Forum C.V. | |||||||
Resultaat | Vreemd vermogen | Eigen vermogen | Resultaat | Vreemd vermogen | Eigen vermogen | |||
2024 | 2024 | 2024 | 2023 | 2023 | 2023 | |||
nnb | nnb | nnb | 0 | 95 | 18 | |||
Toelichting finan- | Vastgestelde jaarcijfers 2024 zijn nog niet beschikbaar. | |||||||
Flight Forum C.V. | 3.2 | |||||||
Korte toelichting | Dit betreft een samenwerkingsverband met Schiphol Real Estate voor de ontwikkeling van een innovatief en kwalitatief hoogstaand businesspark nabij Eindhoven Airport. De ontwikkeling van dit terrein is erop gericht om de economie van Eindhoven verder te versterken door nieuwe bedrijvigheid aan te trekken en uitbreiding van bestaande bedrijvigheid. Dit bevordert een toename van werkgelegenheid. | |||||||
Vestigingsplaats | Eindhoven | |||||||
Doelstelling en openbaar belang | Dit betreft een samenwerkingsverband met Schiphol Real Estate voor de ontwikkeling van een innovatief en kwalitatief hoogstaand businesspark nabij Eindhoven Airport. De ontwikkeling van dit terrein is erop gericht om de economie van Eindhoven verder te versterken door nieuwe bedrijvigheid aan te trekken en uitbreiding van bestaande bedrijvigheid. Dit bevordert een toename van werkgelegenheid. | |||||||
Inzicht bestuurlijk belang | Gemeente is als aandeelhouder vertegenwoordigd in de aandeelhoudersvergadering (50,95 % belang) van zowel de BV als de CV. De CV wordt bestuurd door de beherend vennoot (BV). | |||||||
Wisselingen bestuur / RvC / RvT | In 2024 hebben zich geen wisselingen in het bestuur voorgedaan. | |||||||
Wet Normering Topinkomens | Er wordt voldaan aan de voorwaarden met betrekking tot WNT. | |||||||
Maatsch. verantwoord ondernemen | De intentie is om Flight Forum als duurzaam businesspark verder te ontwikkelen. Het is de bedoeling het terrein verder te vergroenen, de fiets meer ruimte te geven en te onderzoeken of een duurzame energievoorziening mogelijk is. | |||||||
Geleverde prestaties | In 2024 is een vervolg gegeven aan de implementatie van de eind 2021 vastgestelde ontwikkelstrategie, welke voorziet in een verbreding van de doelgroep voor het kantorencluster. In september 2024 is de groene herinrichting van het centrale plein op het kantorencluster afgerond. Voor de realisatie van ca. 200 eenheden voor de tijdelijke huisvesting van studenten aan de zuidzijde van het kantorencluster is eind 2024 een rijkssubsidie toegekend. | |||||||
Belangrijkste ontw. en wijz. risico's | Flight Forum trekt samen met de andere stakeholders op (gemeente Eindhoven, Provincie Brabant, Defensie en Eindhoven Airport) om de eigen ontwikkelstrategie, maar ook de gebiedsvisie voor het gehele Eindhoven Airport District, tot uitvoer te brengen. Doel is om een levendiger en daarmee aantrekkelijker gebied te realiseren. Afgelopen periode zijn de voorbereidingen getroffen om meerdere short stay-voorzieningen op het kantorencluster te realiseren, bestaande uit enkele honderden eenheden. Het blijkt in de praktijk lastig om financiers c.q. beleggers te vinden die voor de afgesproken maximale pilotperiode van 15 jaar willen investeren. Daardoor heeft het project vertraging opgelopen. Daarnaast is de realisatie van een parkeergarage (ca. 900 plaatsen) een stap verder gekomen met de selectie van een bouwteam. Deze garage moet leiden tot een vermindering van de parkeerdruk en moet het daarnaast mogelijk maken om parkeerplaatsen op maaiveld te verwijderen ten gunste van verdere vergroening. | |||||||
Resultaat | Vreemd vermogen | Eigen vermogen | Resultaat | Vreemd vermogen | Eigen vermogen | |||
2024 | 2024 | 2024 | 2023 | 2023 | 2023 | |||
nnb | nnb | nnb | 259 | 4.729 | 22.532 | |||
Toelichting finan- | Vastgestelde jaarcijfers 2024 zijn nog niet beschikbaar. | |||||||
Muziekgebouw Eindhoven N.V. | 5.3 | |||||||
Korte toelichting | De exploitatie, zowel artistiek als commercieel, van het Muziekgebouw en het verzorgen van een pluriform muziekaanbod voor alle geledingen van de bevolking en met een hoge mate van toegankelijkheid voor alle geledingen van de bevolking. | |||||||
Vestigingsplaats | Eindhoven | |||||||
Doelstelling en openbaar belang | De exploitatie, zowel artistiek als commercieel, van het Muziekgebouw. Het verzorgen van een pluriform muziekaanbod voor alle geledingen van de bevolking en met een hoge mate van toegankelijkheid voor alle geledingen van de bevolking. | |||||||
Inzicht bestuurlijk belang | 100% aandelenbelang en daaraan gekoppeld stemrecht in AvA. | |||||||
Wisselingen bestuur / RvC / RvT | In 2024 is de voorzitter van de RvC afgetreden en heeft opvolging plaatsgevonden. Daarnaast is in 2024 een nieuw lid benoemd in de RvC. | |||||||
Wet Normering Topinkomens | Onderdeel subsidieverlening. | |||||||
Maatsch. verantwoord ondernemen | Hier wordt bij de Algemene Vergadering van Aandeelhouders (AVA) aandacht voor gevraagd. | |||||||
Geleverde prestaties | Ook in 2024 is een pluriform muziekaanbod verzorgd voor alle geledingen van de bevolking. | |||||||
Belangrijkste ontw. en wijz. risico's | Het Muziekgebouw heeft in 2024 subsidie (laatste van de periode 2021-2024) ontvangen in het kader van de Verordening Cultuur Eindhoven 2021-2024/Meerjarige subsidie – Eindhovense basis via de stichting Cultuur Eindhoven (SCE). Met de oprichting van stichting SCE heeft de gemeente de uitvoering van haar kunst- en cultuurbeleid verzelfstandigd. Hiermee is een van de rollen die de gemeente had, namelijk subsidieverstrekker, verdwenen. Nu is er nog sprake van twee rollen, te weten verhuurder en eigenaar/aandeelhouder in de vennootschap. Voor het laatste geldt dat indertijd bij de oprichting van de NV vanwege het publieke belang gekozen is voor de deelneming. Heroverweging op dit punt zou kunnen plaatsvinden. Het Ontwikkelplan ‘Verbinden en Verbreden’ dat op 30 november 2021 door de gemeenteraad van Eindhoven is goedgekeurd is ook in 2024 leidraad geweest voor het Muziekgebouw. De nieuwe programmalijnen die zijn gericht op het creëren van artistieke, sociale maatschappelijk en economische waarden zijn onverminderd doorgezet. | |||||||
Resultaat | Vreemd vermogen | Eigen vermogen | Resultaat | Vreemd vermogen | Eigen vermogen | |||
2024 | 2024 | 2024 | 2023 | 2023 | 2023 | |||
nnb | nnb | nnb | 1.571 | 4.641 | 318 | |||
Toelichting finan- | Vastgestelde jaarcijfers 2024 zijn nog niet beschikbaar. | |||||||
Ontwikkelingsmaatschappij gebiedsontwikkeling Fellenoord B.V. | 8.1 | |||||||
Korte toelichting | Sinds de start in het 1e kwartaal van 2024 is de bv bezig geweest met het werven van de juiste mensen en het overnemen van activiteiten die door gemeente en provincie in gang zijn gezet. Daarnaast zijn gesprekken gevoerd met de belangrijkste externe stakeholders. Tevens is voor de uitvoering van de gebiedsontwikkeling een eerste stap gezet als opmaat naar een integraal ruimtelijk raamwerk. In 2024 zijn daarnaast verschillende grote projecten tot start bouw gekomen zoals de Edge, Hightlight, Victoriatoren en TAC. | |||||||
Vestigingsplaats | Eindhoven | |||||||
Doelstelling en openbaar belang | Het doel betreft de ontwikkeling van de openbare ruimte en vastgoed binnen het plangebied Fellenoord. | |||||||
Inzicht bestuurlijk belang | Gemeente Eindhoven 50% van de aandelen. | |||||||
Wisselingen bestuur / RvC / RvT | In 2024 hebben zich geen wisselingen voorgedaan. | |||||||
Wet Normering Topinkomens | Voor de beloning van de directeur en de RvC is de Wet Normering Topinkomens (WNT) aangehouden. | |||||||
Maatsch. verantwoord ondernemen | Via de AVA kan hier aandacht voor gevraagd worden. | |||||||
Geleverde prestaties | Sinds de start in het 1e kwartaal van 2024 is de bv bezig geweest met het werven van de juiste mensen en het overnemen van activiteiten die door gemeente en provincie in gang zijn gezet. Daarnaast zijn gesprekken gevoerd met de belangrijkste externe stakeholders. Tevens is voor de uitvoering van de gebiedsontwikkeling een eerste stap gezet als opmaat naar een integraal ruimtelijk raamwerk. | |||||||
Belangrijkste ontw. en wijz. risico's | De belangrijkste risico’s hebben te maken met factoren die kunnen zorgen voor (gedeeltelijke) uitstel van de gebiedsontwikkeling bijvoorbeeld als gevolg van de veranderende marktsituatie, vanwege de impact van de stikstofproblematiek en/of stijgende bouw- en rentekosten. | |||||||
Resultaat | Vreemd vermogen | Eigen vermogen | Resultaat | Vreemd vermogen | Eigen vermogen | |||
2024 | 2024 | 2024 | 2023 | 2023 | 2023 | |||
nnb | nnb | nnb | nvt | nvt | nvt | |||
Toelichting finan- | Vastgestelde jaarcijfers 2024 zijn nog niet beschikbaar. | |||||||
Park Strijp Beheer B.V. | 8.3 | |||||||
Korte toelichting | Zie Park Strijp C.V. | |||||||
Vestigingsplaats | Eindhoven | |||||||
Doelstelling en openbaar belang | Zie Park Strijp C.V. | |||||||
Inzicht bestuurlijk belang | Zie Park Strijp C.V. | |||||||
Wisselingen bestuur / RvC / RvT | Zie Park Strijp C.V. | |||||||
Wet Normering Topinkomens | Zie Park Strijp C.V. | |||||||
Maatsch. verantwoord ondernemen | Zie Park Strijp C.V. | |||||||
Geleverde prestaties | Zie Park Strijp C.V. | |||||||
Belangrijkste ontw. en wijz. risico's | Zie Park Strijp C.V. | |||||||
Resultaat | Vreemd vermogen | Eigen vermogen | Resultaat | Vreemd vermogen | Eigen vermogen | |||
2024 | 2024 | 2024 | 2023 | 2023 | 2023 | |||
nnb | nnb | nnb | -632 | 206 | 2.247 | |||
Toelichting finan- | Vastgestelde jaarcijfers 2024 zijn nog niet beschikbaar. | |||||||
Park Strijp C.V. | 8.3 | |||||||
Korte toelichting | Dit betreft een samenwerkingsverband met VolkerWessels voor ontwikkeling van vm. Philips-locatie Strijp S met de ambitie om een kwalitatief aantrekkelijk en bruisend hoogstedelijk gebied te maken voor nieuwe gebruikers; cultuuruitingen, innovaties, bedrijfjes, evenementen en bewoners. Primaire doelstelling van de gemeente is de kwaliteitsverbetering van het Plangebied, de wijk en de stad door de herontwikkeling van de huidige bedrijfsbestemming in wervende woon-, werk- en centrumfuncties zoals voorzien in het Masterplan.De doelstelling van Park Strijp C.V. is een kostendekkende grondexploitatie tegen een beheersbaar risico ten behoeve van een vernieuwd stedelijk gebied met hoge dichtheid, hoge kwaliteit en hoge mate van functiemenging, met een zodanige flexibiliteit in plan en programma dat ingespeeld kan worden op marktontwikkelingen met een wervend hoogstedelijk milieu, met ruimte voor een maximale ‘woon- resp. werk-ladder’, en van hoogwaardige kwaliteit. | |||||||
Vestigingsplaats | Eindhoven | |||||||
Doelstelling en openbaar belang | Dit betreft een samenwerkingsverband met VolkerWessels voor ontwikkeling van de voormalige Philips-locatie Strijp S met de ambitie om een kwalitatief aantrekkelijk en bruisend hoogstedelijk gebied te maken voor nieuwe gebruikers; cultuuruitingen, innovaties, bedrijfjes, evenementen en bewoners. Primaire doelstelling van de gemeente is de kwaliteitsverbetering van het Plangebied, de wijk en de stad door de herontwikkeling van de huidige bedrijfsbestemming in wervende woon-, werk- en centrumfuncties zoals voorzien in het Masterplan. | |||||||
Inzicht bestuurlijk belang | Gemeente Eindhoven:
Grondexploitatie/bouw- en woonrijp maken vindt plaats voor rekening en risico van Park Strijp C.V. Door Park Strijp C.V. zullen de nu nog resterende gronden en gebouwen in het plangebied gefaseerd worden aangeboden aan de ontwikkelende partij VolkerWessels ten behoeve van de opstalontwikkeling. | |||||||
Wisselingen bestuur / RvC / RvT | In 2024 hebben zich geen wisselingen voorgedaan. | |||||||
Wet Normering Topinkomens | Bij de bezoldiging van directie/bestuurders wordt voldaan aan de Wet Normering Topinkomens. | |||||||
Maatsch. verantwoord ondernemen | Via de AVA wordt hier met enige regelmaat aandacht voor gevraagd. | |||||||
Geleverde prestaties | Strijp S krijgt steeds meer vorm. Vastgesteld kan worden dat de oorspronkelijke industriële bedrijvigheid is verdwenen en dat de ruimte nu steeds meer wordt ingenomen door nieuwe gebruikers; inwoners, cultuuruitingen, innovaties, bedrijven en evenementen. Nu steeds meer woon- en werkruimten hun definitieve invulling krijgen op Strijp S, verschuift de aandacht meer naar het duurzaam verkrijgen van een zo compleet mogelijke ’woon- resp. werkladder’ (met name ook qua diversiteit in prijsniveaus) en het behoud van de identiteit van Strijp-S. Het bestemmingsplan voor Fase 4 is halverwege 2024 onherroepelijk geworden. | |||||||
Belangrijkste ontw. en wijz. risico's | Natuurlijk heeft de ontwikkeling van Strijp-S ook te maken met de momenten van economische recessie. Dit had met name effect op het tempo waarin bouwplannen gerealiseerd werden en worden. Dit leverde echter ook positieve effecten op; de creatieve kansen, de events, de tijdelijke verhuur etc., accentueerden juist de inhoudelijke meerwaarde voor identiteit en klankkleur van het gebied. Daarnaast had/heeft Strijp-S het voordeel dat mogelijke renteverliezen/vertragingsschade voor een belangrijk deel gecompenseerd werd/wordt door de opbrengsten van de langere tijdelijke verhuur. In zijn algemeenheid kan worden geconcludeerd dat de ontwikkeling van Strijp-S opereert binnen gezonde financiële kaders en verwachtingswaarden. | |||||||
Resultaat | Vreemd vermogen | Eigen vermogen | Resultaat | Vreemd vermogen | Eigen vermogen | |||
2024 | 2024 | 2024 | 2023 | 2023 | 2023 | |||
nnb | nnb | nnb | -1.342 | 14.265 | 1.831 | |||
Toelichting finan- | Vastgestelde jaarcijfers 2024 zijn nog niet beschikbaar. | |||||||
Parktheater Eindhoven N.V. | 5.3 | |||||||
Korte toelichting | De exploitatie, zowel artistiek als commercieel, van het Parktheater te Eindhoven. Het verzorgen van een pluriform theateraanbod voor alle geledingen van de bevolking en met een hoge mate van toegankelijkheid voor alle geledingen van de bevolking. | |||||||
Vestigingsplaats | Eindhoven | |||||||
Doelstelling en openbaar belang | De exploitatie, zowel artistiek als commercieel, van het Parktheater te Eindhoven. Het verzorgen van een pluriform theateraanbod voor alle geledingen van de bevolking en met een hoge mate van toegankelijkheid voor alle geledingen van de bevolking. | |||||||
Inzicht bestuurlijk belang | 100% aandelenbelang en daaraan gekoppeld stemrecht in AvA. | |||||||
Wisselingen bestuur / RvC / RvT | In 2024 is besloten om de benoeming van de voorzitter van de RvC met een jaar te verlengen om de continuïteit in de RvC te borgen. | |||||||
Wet Normering Topinkomens | Onderdeel subsidieverlening. | |||||||
Maatsch. verantwoord ondernemen | Binnen het Parktheater is al meerdere jaren aandacht voor social return. Medewerkers van Ergon zijn al vele jaren aan boord en in de keuken van zowel het Parktheater als Pand P begeleiden medewerkers meerdere mensen met een afstand tot de horeca-arbeidsmarkt. | |||||||
Geleverde prestaties | Ook in 2024 is een pluriform theateraanbod verzorgd voor alle geledingen van de bevolking. | |||||||
Belangrijkste ontw. en wijz. risico's | Het Parktheater heeft in 2024 subsidie (laatste van de periode 2021-2024) ontvangen in het kader van de Verordening Cultuur Eindhoven 2021-2024/Meerjarige subsidie – Eindhovense basis via de stichting Cultuur Eindhoven (SCE). Met de oprichting van stichting SCE heeft de gemeente de uitvoering van haar kunst- en cultuurbeleid verzelfstandigd. Hiermee is een van de rollen die de gemeente had, namelijk subsidieverstrekker, verdwenen. Nu is er sprake van 2 rollen te weten verhuurder en eigenaar/aandeelhouder in de vennootschap. Voor het laatste geldt dat indertijd bij de oprichting van de NV vanwege het publieke belang gekozen is voor de deelneming. Heroverweging op dit punt zou kunnen plaatsvinden. | |||||||
Resultaat | Vreemd vermogen | Eigen vermogen | Resultaat | Vreemd vermogen | Eigen vermogen | |||
2024 | 2024 | 2024 | 2023 | 2023 | 2023 | |||
nnb | nnb | nnb | 87 | 5.530 | 4.135 | |||
Toelichting finan- | Vastgestelde jaarcijfers 2024 zijn nog niet beschikbaar. | |||||||
Twice Eindhoven B.V. | 3.1 | |||||||
Korte toelichting | Twice stimuleert de totstandkoming en ontwikkeling van jonge ondernemingen in vijf thematische bedrijvencentra op twee innovatieve hotspots in Eindhoven (Twinning 1999 - Bèta 2007 - Catalyst 2012 - Mµ 2013 – Alpha 2021). Doel is om kleinschalige, innovatieve high tech bedrijven hoogwaardige (infrastructurele) faciliteiten en voorzieningen te bieden (waaronder huisvesting) en uit te laten stromen om de sociaal economische structuur van de Brainport Regio verder te versterken. Daarnaast ondersteunt Twice het ecosysteem door een verbinding te leggen met het regionale netwerk van adviseurs, investeerders en andere interessante partners. Twice blijft daarmee uniek en van groot belang voor het Brainportvestigingsklimaat. | |||||||
Vestigingsplaats | Eindhoven | |||||||
Doelstelling en openbaar belang | Twice stimuleert de ontwikkeling van jonge, innovatieve technologie-ondernemingen in vijf thematische bedrijvencentra (Twinning 1999 - Bèta 2007 - Catalyst 2012 - Mµ 2013 - Alpha 2021). Doel is om deze bedrijven bij de start hoogwaardige faciliteiten en voorzieningen te bieden (waaronder huisvesting) en om ze na een aantal jaren weer uit te laten stromen naar elders in de regio. Zo wordt de sociaaleconomische structuur in de Brainportregio versterkt. | |||||||
Inzicht bestuurlijk belang | Gemeente Eindhoven is een van de vijf aandeelhouders met ieder een aandelenbelang van 20%. Twice beschikt over een strategische eigendomspositie op de High Tech Campus Eindhoven (HTCE). Naast de (buitenlandse) eigenaar van de campus is zij de enige partij die hier grond in eigendom heeft. Als aandeelhouder van Twice BV heeft de gemeente Eindhoven derhalve voor 20% zeggenschap over deze strategische grondpositie. | |||||||
Wisselingen bestuur / RvC / RvT | In 2024 hebben zich geen wijzigingen voorgedaan in het bestuur, de RvC of directie. Wel is in 2024 besloten om de vennootschap Alpha Eindhoven BV te laten fuseren met Twice BV. | |||||||
Wet Normering Topinkomens | N.t.b. en afhankelijk van nog vast te stellen Jaarrekening 2024. | |||||||
Maatsch. verantwoord ondernemen | N.t.b. en afhankelijk van nog vast te stellen Jaarrekening 2024. | |||||||
Geleverde prestaties | N.t.b. en afhankelijk van nog vast te stellen Jaarrekening 2024. | |||||||
Belangrijkste ontw. en wijz. risico's | Ntb en afhankelijk van nog vast te stellen Jaarrekening 2024. | |||||||
Resultaat | Vreemd vermogen | Eigen vermogen | Resultaat | Vreemd vermogen | Eigen vermogen | |||
2024 | 2024 | 2024 | 2023 | 2023 | 2023 | |||
nnb | nnb | nnb | 209 | 11.362 | 7.400 | |||
Toelichting finan- | Vastgestelde jaarcijfers 2024 zijn nog niet beschikbaar. | |||||||
. |