Werkelijke kosten onderhoud in 2024
Voor onderhoud van kapitaalgoederen (groot onderhoud aan wegen, terreinen, verlichting, civieltechnische kunstwerken) maken we onderscheid in onderhoud en vervanging van kapitaalgoederen. Onderhoud wordt bekostigd uit structurele middelen uit de begroting. Vervangingen worden geactiveerd en hier vloeien kapitaallasten uit voort. In 2024 is een bedrag van € 4,7 miljoen besteed (begroot € 5,1 miljoen) aan de uitvoering van onderhoud (exploitatie). Daarnaast is voor de uitvoering van groot onderhoudsprojecten in 2024 een bedrag ingezet van € 5,6 miljoen. In 2024 is vanuit het programma Openbare ruimte een bedrag van € 15,6 miljoen geïnvesteerd in het vervangen van wegen (€ 13,5 miljoen), fietspaden (€ 1 miljoen), verlichting (€ 0,9 miljoen) en kunstwerken (€ 0,3 miljoen).
Wegen
Een maal per twee jaar worden inspecties uitgevoerd. In 2024 zijn geen technische inspecties gehouden. Uit de inspecties van 2023 blijkt 89,6% van de wegen te voldoen aan de basiskwaliteit (rekening houdend met geplande en financieel gedekte werkzaamheden). Er is hiermee sprake van een achterstand van 0,8%. De hoofdinfrastructuur is op orde. Er is geen sprake van kapitaalvernietiging. Er zijn voldoende middelen beschikbaar om het benodigde onderhoud uit te voeren. Wel hebben we te maken met complexiteit in de afstemming met andere werkzaamheden, het werk met werk maken en de afstemming met stakeholders. In 2024 is een nieuw wegenbeheerplan opgesteld voor de periode 2025-2028.
Toelichting over onderhoud wegen in 2024 in relatie tot planning
Onderhoud en vervanging: in 2024 is onder andere de bestrating opnieuw aangelegd in de ’s Gravesandestraat en de Cornelis Trooststraat. Een herinrichting heeft onder andere plaatsgevonden in de Generaal Dibbetslaan, de Generaal Linckerslaan en diverse straten in de Nieuwe Erven. Daarnaast hebben we ruim 6800 m2 trottoirs herstraat.
Curatief: In 2024 is er geen noodzaak geweest om extra curatief in te grijpen.
Maatschappelijk- en economisch nut: Wegen worden ook aangepakt in het kader van andere thema’s. Zo zijn in 2024 de Alpenroosstraat, de Stokroosstraat en de Heggenroosstraat in het kader van rioolvervanging aangepakt.
Ontwikkelingen
Naar verwachting zijn er tot en met 2032 er voldoende structurele middelen voor het groot onderhoud en de vervangingen (passend binnen het vastgestelde kwaliteitsniveau).
Openbare verlichting
De openbare verlichting bestaat uit ongeveer 54.000 lichtpunten die worden onderhouden op basis van veiligheid en betrouwbaarheid. Een lichtpunt bestaat in de meeste gevallen uit een mast en een armatuur. In 2024 zijn 474 masten en 502 armaturen vervangen. Daarnaast is in 266 armaturen een nieuwe ledplaat geplaatst en zijn 3188 traditionele lampen vervangen door een ledlamp. Als we kijken naar de theoretische levensduur dan is 9,8% van de masten ouder dan 40 jaar en 34% van de armaturen ouder dan 20 jaar. Voor de masten worden stabiliteitstesten uitgevoerd om te beoordelen of de mast langer dan 40 jaar kan blijven staan. Ook armaturen worden frequent gecontroleerd en zo nodig worden lampen vervangen voor een betrouwbaar en veilig lichtbeeld. Voor de komende jaren zijn voldoende vervangingsmiddelen in de begroting geregeld.
Bruggen, tunnels en viaducten
We hebben rond de 310 kunstwerken in beheer, deze worden jaarlijks geschouwd (schoon, heel en veilig) en elke 2 à 3 jaar technisch geïnspecteerd. Jaarlijks wordt regulier en groot onderhoud uitgevoerd aan bruggen, tunnels en viaducten. Er is structurele dekking voor de geplande investeringen in de komende jaren. Bij bruggen en viaducten die ouder zijn dan 20 jaar bestaat het risico dat de constructie niet meer voldoet, omdat de verkeersbelasting en -intensiteit sterk zijn toegenomen en rekenregels zijn verscherpt. Met visuele inspecties kan niet in beeld worden gebracht of de constructie voldoende is. Door middel van risicoanalyses en herberekeningen wordt nader onderzocht of maatregelen noodzakelijk zijn. Hieruit blijkt dat op basis van de huidige gegevens alle kunstwerken (ook van voor 2000) voldoen aan de huidige verkeersintensiteit en -belasting. Daarvoor is het wel noodzakelijk om op acht kunstwerken een gewichtsbeperking in te stellen en jaarlijks een veiligheidsmonitoring op het viaduct Beukenlaan uit te voeren, vanwege wapeningscorrosie. Ook moet er nog nader onderzoek verricht worden aan een aantal kanaalbruggen, de Aeneaslaantunnel en de Genderbeemdbrug om zekerheid te krijgen of ze voldoende draagkracht hebben. Zo nodig worden de noodzakelijke maatregelen getroffen. Op dit moment lopen we geen acuut risico.