Thema: Onderwijs
Onderwijsbeleid en leerlingzaken (tv 4.3)
Taakveld uitleg |
---|
Wat hebben we bereikt | |
---|---|
1 Optimale ontwikkeling 0-13 jarigen | |
Kinderen hebben mogelijkheden gekregen om zich optimaal te ontwikkelen. De sociale basis is versterkt en kansengelijkheid bevorderd. Onderwijsachterstanden zijn voorkomen en bestreden. | |
2 Jongeren (13-23 jaar) perspectief bieden op diploma/arbeid/dagbesteding | |
We hebben verzuim en voortijdig schoolverlaten voorkomen en jongeren laten begeleiden naar het behalen van een startkwalificatie of naar duurzame arbeid. | |
3 Volwassenen beheersen basisvaardigheden | |
We hebben de basisvaardigheden van volwassenen versterkt om de zelfredzaamheid, de maatschappelijke participatie en de doorstroom naar werk of kans op het behoud van werk te vergroten. |
Effectindicatoren | Realisatie | Begroting | Realisatie | |||
% doelgroepleerlingen (groep 3) dat gemiddeld of bovengemiddeld scoort voor technisch lezen (1) | 60% | 70% | 64% | |||
% leerlingen met startkwalificatie (2) | 81% | 83% | 76% | |||
% Voortijdige schoolverlaters totaal (VO + MBO) (2) | 2,87% | 2,6% | 2,78% | |||
% deelnemers volwasseneducatie dat taalvaardiger is geworden (3) | 61% | ntb | n.n.b. | |||
Wat hebben we daarvoor gedaan | |
1.1 Bestrijden van onderwijsachterstanden | |
Met Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE) en het Eindhovense concept Spelen, Integreren en Leren (SPIL) ingezet op voorkomen van onderwijsachterstanden en het bevorderen van de ontwikkeling van Eindhovense kinderen in de leeftijd van 0-13 jaar. | |
2.1 Tegengaan voortijdig schoolverlaten | |
Met gemeenten en onderwijsinstellingen lokaal en regionaal ingezet op het tegengaan van voortijdig schoolverlaten (VSV). We zien een dalende trend, maar we hebben het ambitieniveau van 2,6% voor schooljaar 2023-2024 niet behaald. | |
3.1 Versterken basisvaardigheden volwassenen | |
We hebben het Regionaal Educatief Plan (REP) voor de arbeidsmarktregio Zuidoost-Brabant uitgevoerd en conform het stadsplan basisvaardigheden 2024-2028 ingezet op de aanpak van laaggeletterdheid en het bevorderen van basisvaardigheden van volwassenen |
Prestatieindicatoren | Realisatie | Begroting | Realisatie | |||
% van de geïndiceerde peuters in Eindhoven dat wordt bereikt met voorschoolse educatie (1.1) | 93% | 93% | 90% | |||
% van alle peuters in Eindhoven dat wordt bereikt met voorschoolse educatie (1.1) | 78% | 74% | 80% | |||
Aantal laaggeletterde cursisten (1.1) | 4896 | ntb | n.n.b. | |||
% jongeren in een kwetsbare positie uitgestroomd naar onderwijs jaar later (2.1) | 64% | 67% | 65% | |||
% jongeren in een kwetsbare positie uitgestroomd naar arbeidsmarkt jaar later (2.1) | 16% | 16% | 14% | |||
% VSV-ers uitgestroomd naar onderwijs jaar later (2.1) | 20% | 26% | 20% | |||
% VSV-ers uitgestroomd naar arbeidsmarkt jaar later (2.1) | 41% | 44% | 41,1% | |||
In 2024 hebben we ons vooral gericht op: | |
• | Uitvoeren van wettelijke taken: we hebben uitvoering gegeven aan de wettelijke taken. |
---|---|
• | Lokaal Educatieve Agenda 2024-2028 opstellen en uitvoeren: samen met de lokale partners een nieuwe LEA 2024-2028 opgesteld en uitvoering gegeven aan LEA jaarplan schooljaar 2023-2024 en 2024-2025. Jaarlijks monitoren en rapporteren we over de resultaten via de LEAmonitor. |
• | Uitvoering geven aan Spilbegroting 2023-2026: samen met de SPIL-partners de activiteiten uitgevoerd zoals in de begroting is opgenomen en inzicht in de resultaten van deze inzet volgt via collegebrief SPILmonitor voor de zomer. |
• | Uitvoering geven aan stadsplan basisvaardigheden: vanuit een multihelix samenwerking uitvoering gegeven aan het nieuwe stadsplan basisvaardigheden 2024-2028. Volgen en rapporteren de voortgang via monitor basisvaardigheden. |
• | Aanpak voortijdig schoolverlaten uitvoeren: samen met de gemeenten en het onderwijs in de regio hebben we het regionaal programma naar de juiste plek 2020-2025 en het RMC-kader 2021-2025 (regionale meld- en coördinatiefunctie voortijdig schoolverlaten) uitgevoerd. |
• | Continueren en intensiveren lokale en regionale samenwerking onderwijs: we hebben intensief multihelix samengewerkt ten aanzien van internationalisering van het onderwijs. |
Wat heeft het gekost | ||||
x € 1.000 | Begr. prim. | Begroting | Realisatie | Afwijking |
---|---|---|---|---|
Lasten | 31.826 | 36.255 | 34.984 | 1.271 |
Baten | -14.353 | -16.954 | -17.386 | 432 |
Mutatie reserves | -51 | -1.343 | -1.193 | -150 |
Saldo | 17.422 | 17.958 | 16.405 | 1.553 |
Realisatie 2024 per categorie |
Toelichting afwijking exploitatie (x € 1.000) | Lasten | Baten | Mutatie | Afwijking | |
---|---|---|---|---|---|
Primair onderwijs - Voorschoolse Educatie /SPIL - Spuk | 2.081 | - | -758 | 1.323 | incidenteel |
De SPUK uitkering Voorschoolse Educatie is hoger uitgevallen dan | |||||
Wet Educatie Beroepsonderwijs (WEB- regio rijksmiddelen) | 516 | -516 | - | - | incidenteel |
De specifieke uitkering Educatie Beroepsonderwijs (SPUK WEB) wordt niet volledig besteed in het jaar 2024 vanwege lagere raming bij aanbesteding. Voor 2025 is hier op geanticipeerd door een nieuwe aanbesteding voor Taalaanbod werkgeversaanpak. | |||||
Nationaal Programma Onderwijs - SPUK | -744 | 744 | - | - | incidenteel |
Door een vertraagde start in het jaar 2022 is de specifieke uitkering Nationaal Programma Onderwijs (SPUK NPO) pas in het jaar 2024 besteed. | |||||
Bijstelling reserveringen 2024 | -608 | - | 608 | - | incidenteel |
Met het reserveringsdossier 2024 is een bedrag naar het jaar 2025 overgeheveld, echter heeft er nog besteding in 2024 plaatsgevonden van diverse posten, waardoor de begrote reservering in werkelijkheid lager is. | |||||
Overig | 26 | 204 | - | 230 | |
SALDO | 1.271 | 432 | -150 | 1.553 |