Programma's

2b Onderwijs

Thema: Onderwijs

Onderwijsbeleid en leerlingzaken (tv 4.3)

Wat hebben we daarvoor gedaan

1.1 Bestrijden van onderwijsachterstanden

Met Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE) en het Eindhovense concept Spelen, Integreren en Leren (SPIL) ingezet op voorkomen van onderwijsachterstanden en het bevorderen van de ontwikkeling van Eindhovense kinderen in de leeftijd van 0-13 jaar.

2.1 Tegengaan voortijdig schoolverlaten

Met gemeenten en onderwijsinstellingen lokaal en regionaal ingezet op het tegengaan van voortijdig schoolverlaten (VSV). We zien een dalende trend, maar we hebben het ambitieniveau van 2,6% voor schooljaar 2023-2024 niet behaald.

3.1 Versterken basisvaardigheden volwassenen

We hebben het Regionaal Educatief Plan (REP) voor de arbeidsmarktregio Zuidoost-Brabant uitgevoerd en conform het stadsplan basisvaardigheden 2024-2028 ingezet op de aanpak van laaggeletterdheid en het bevorderen van basisvaardigheden van volwassenen

In 2024 hebben we ons vooral gericht op:

Uitvoeren van wettelijke taken: we hebben uitvoering gegeven aan de wettelijke taken.

Lokaal Educatieve Agenda 2024-2028 opstellen en uitvoeren: samen met de lokale partners een nieuwe LEA 2024-2028 opgesteld en uitvoering gegeven aan LEA jaarplan schooljaar 2023-2024 en 2024-2025. Jaarlijks monitoren en rapporteren we over de resultaten via de LEAmonitor.

Uitvoering geven aan Spilbegroting 2023-2026: samen met de SPIL-partners de activiteiten uitgevoerd zoals in de begroting is opgenomen en inzicht in de resultaten van deze inzet volgt via collegebrief SPILmonitor voor de zomer.

Uitvoering geven aan stadsplan basisvaardigheden: vanuit een multihelix samenwerking uitvoering gegeven aan het nieuwe stadsplan basisvaardigheden 2024-2028. Volgen en rapporteren de voortgang via monitor basisvaardigheden.

Aanpak voortijdig schoolverlaten uitvoeren: samen met de gemeenten en het onderwijs in de regio hebben we het regionaal programma naar de juiste plek 2020-2025 en het RMC-kader 2021-2025 (regionale meld- en coördinatiefunctie voortijdig schoolverlaten) uitgevoerd.

Continueren en intensiveren lokale en regionale samenwerking onderwijs: we hebben intensief multihelix samengewerkt ten aanzien van internationalisering van het onderwijs.

Wat heeft het gekost

x € 1.000

Begr. prim.
2024
(nov '23)

Begroting
2024
(dec '24)

Realisatie
2024

Afwijking
2024

Lasten

31.826

36.255

34.984

1.271

Baten

-14.353

-16.954

-17.386

432

Mutatie reserves

-51

-1.343

-1.193

-150

Saldo

17.422

17.958

16.405

1.553

Toelichting afwijking exploitatie (x € 1.000)

Lasten

Baten

Mutatie
reserve

Afwijking

Primair onderwijs - Voorschoolse Educatie /SPIL - Spuk

2.081

-

-758

1.323

incidenteel

De SPUK uitkering Voorschoolse Educatie is hoger uitgevallen dan
was voorzien, hierdoor is een deel van de dekking niet meer nodig en een deel wordt gestort in de egalisatie reserve SPIL VVE.

Wet Educatie Beroepsonderwijs (WEB- regio rijksmiddelen)

516

-516

-

-

incidenteel

De specifieke uitkering Educatie Beroepsonderwijs (SPUK WEB) wordt niet volledig besteed in het jaar 2024 vanwege lagere raming bij aanbesteding. Voor 2025 is hier op geanticipeerd door een nieuwe aanbesteding voor Taalaanbod werkgeversaanpak.

Nationaal Programma Onderwijs - SPUK

-744

744

-

-

incidenteel

Door een vertraagde start in het jaar 2022 is de specifieke uitkering Nationaal Programma Onderwijs (SPUK NPO) pas in het jaar 2024 besteed.

Bijstelling reserveringen 2024

-608

-

608

-

incidenteel

Met het reserveringsdossier 2024 is een bedrag naar het jaar 2025 overgeheveld, echter heeft er nog besteding in 2024 plaatsgevonden van diverse posten, waardoor de begrote reservering in werkelijkheid lager is.

Overig

26

204

-

230

SALDO

1.271

432

-150

1.553

Deze pagina is gebouwd op 06/11/2025 11:37:10 met de export van 06/11/2025 10:01:56