Thema: Bereikbaarheid
Verkeer en vervoer (tv 2.1)
Taakveld uitleg |
---|
Wat hebben we bereikt | |
---|---|
1 Veilige mobiliteit | |
In 2024 hebben we de snelheid op 9 wegen verlaagd naar 30 km/u. Met scholen werken we aan veiliger verkeersgedrag. We ontwikkelen een risico gestuurde aanpak gericht verkeersveiligheidsmaatregelen op locaties met significante veiligheidsrisico's. | |
2 Toegankelijke mobiliteit | |
Net zoals voorgaande jaren is aandacht besteed aan de toegankelijkheid van de openbare ruimte en is bewegen en ontmoeten in de openbare ruimte gestimuleerd. | |
3 Duurzame en schone mobiliteit | |
In 2024 is de voorbereiding afgerond voor de invoering van de zero-emissiezone is per 1-1-2025. Het aantal publieke laadpunten in de openbare ruimte is gegroeid van 800 begin 2023 naar 1.800 eind 2024. Dit is exclusief semi-openbare laadpunten. | |
4 Vlotte mobiliteit | |
In 2024 zijn we gestart met een Verbeterplan voor de Ring, met als doel de verkeersveiligheid te verbeteren, de doorstroming te optimaliseren en de leefbaarheid voor omwonenden te verhogen. En in 2024 hebben we een bereikbaarheidskaart ontwikkeld. | |
5 Slimme mobiliteit | |
We werken samen met onder ander Iris Elektrick aan uitbreiding van buurtinitiatieven voor elektrisch deelvervoer. We experimenteren met laadlichtmasten en bidirectioneel laden. En we werken aan een buurtaanpak laadpalen Vonderkwartier. | |
6 Aantrekkelijke en leefbare openbare ruimte | |
We hebben dagelijks onderhoud (reinigen, onkruid verwijderen, aanpak zwerfafval ect.) gepleegd, groot onderhoud uitgevoerd en vervangingen gerealiseerd. Ook hebben we in 2024 twee fietspaden omgevormd naar asfalt en 13 straten vergroend. | |
7 CO2-reductie mobiliteit | |
De CO2 uitstoot op mobiliteit laat nauwelijks daling zien. De invoering van de zero-emissiezone in 2025 is voorbereid. Met de vaststelling van het Masterplan Mobiliteit werken we verder aan meer lopen en fietsen en de mobiliteitstransitie. |
Effectindicatoren | Realisatie | Begroting | Realisatie | |||
Aantal ernstige verkeersongevallen (1) | 109 | 83 | 133 | |||
Auto-intensiteiten in het centrum (3) | 99 | 95 | 111 | |||
Voetganger vriendelijk (3) | 7,4 | 7,8 | 8,1 | |||
Fiets vriendelijkheid (3) | 7,5 | 7,8 | 8,4 | |||
OV vriendelijkheid (3) | 6,8 | 7,6 | 7,6 | |||
Aantal fietsers op fietsroutes (4) | 114 | 110 | 108 | |||
Doorstroming gemotoriseerd verkeer op belangrijke toegangswegen (incl. Ring) (4) | 96 | 105 | 95 | |||
% duurzaam vervoer in de modal split (5) | 69% | ≥61% | 67% | |||
Aantal openbaar beschikbare deelvoertuigen (5) | 2.045 | 2.550 | 2.144 | |||
Aantal geregistreerde emissievrije voertuigen in EHV (RDW) (5) | 4.383 | 7.140 | 5.030 | |||
% inwoners dat tevreden is over inrichting openbare ruimte (6) | 71% | ≥75% | 68% | |||
% inwoners dat tevreden is over onderhoud openbare ruimte (6) | 70% | ≥75% | 65% | |||
% bewoners dat vindt dat het in de buurt goed verlicht is (6) | 78% | ≥75% | 78% | |||
Basiskwaliteit wegen (6) | 90% | ≥90% | n.n.b. | |||
Basiskwaliteit bruggen, viaducten en tunnels (6) | 94% | ≥90% | 93% | |||
Basiskwaliteit schoon en netjes (6) | 96% | ≥90% | 94% | |||
Directe CO2-uitstoot Verkeer exclusief auto(snel)wegen cf. Klimaatverordening (Kton) (7) | 272 | 159 | n.n.b. | |||
Directe CO2-uitstoot Verkeer exclusief auto(snel)wegen cf. ambitie 2030 klimaatmissie (Kton) (7) | 272 | 174 | n.n.b. | |||
Wat hebben we daarvoor gedaan | |
1.1 Verbeteren verkeersveiligheid rondom scholen | |
We zetten in op verkeersveiligheidseducatie en verbetering van verkeersveiligheid rondom scholen. Dit doen we onder andere door het verder uitrollen van het Brabants Verkeersveiligheids Label, schoolzones en het stimuleren van het fietsverkeersexamen | |
3.1 30 km/u straten in het centrum | |
In het Masterplan Mobiliteit is het streefbeeld voor de maximumsnelheden opgenomen. We werken de uitvoering van motie '30 tenzij' verder uit. In 2024 hebben we de snelheid al op 9 wegen verlaagd naar 30 km/u. | |
4.1 Realiseren fietsinfrastructuur | |
Veilige en hoogwaardige fietsinfrastructuur is belangrijk om fietsgebruik te stimuleren. Er heeft besluitvorming plaatsgevonden met bestuursovereenkomsten voor de F2, Groene Corridor en Pendelroute. | |
4.2 Verbeteren kwaliteit HOV | |
Een aantrekkelijk OV is veilig, betrouwbaar en comfortabel. In 2024 is HOV3 verder gerealiseerd. De planvorming van HOV4 is verder uitgewerkt. Ook hebben we een position paper opgesteld voor de nieuwe OV concessie 2029 van de Provincie Noord Brabant. | |
4.3 Vernieuwen verkeerslichten | |
In 2024 zijn 13 verouderde verkeersregelinstallaties vervangen. | |
5.1 Stimuleren laadinfrastructuur | |
Inmiddels hebben we een stadsbreed netwerk en zijn we het netwerk verder aan het verdichten. Het aantal publieke laadpunten in de openbare ruimte is gegroeid van 800 begin 2023 naar 1.800 eind 2024. Dit is exclusief semi-openbare laadpunten. | |
6.1 Onderhouden wegen | |
We hebben de wegen in stand gehouden door uitvoering van het onderhoudsprogramma wegen (zie indicatoren) en het uitvoeren van regulier en klein onderhoud (plaatselijke reparaties). | |
6.2 Onderhouden bruggen, viaducten en tunnels | |
Er is onderhoud uitgevoerd aan diverse bruggen/tunnels/viaducten (o.a. schilderwerk en kleine reparaties). Daarnaast is er één project in het kader van de Tunnelvisie uitgevoerd. | |
6.3 Onderhoud openbare verlichting | |
Er is uitvoering gegeven aan onderhoud van verlichting door vervangen en repareren van defecte/verouderde lampen en masten. | |
6.4 Reinigen | |
Alle openbare ruimte in eigendom van de gemeente is in 2024 gereinigd (afvalbakken legen, onkruid verwijderen, zwerfafval ruimen etc.). |
Prestatieindicatoren | Realisatie | Begroting | Realisatie | |||
Aantal km nog te realiseren 30 km/u straten in het centrum (3.1) | 0,45 | 5 | 4 | |||
Aantal km snelfietsroutes (Slowlane) (4.1) | 30,5 | 32 | 31,5 | |||
Aantal km HOV-busbanen (4.2) | 24,5 | 32 | 32 | |||
Aantal vernieuwde verkeerslichten (per jaar) (4.3) | 11 | 11 | 13 | |||
Aantal elektrische laadpunten (5.1) | 2.549 | 2.570 | 3.557 | |||
Groot onderhoud wegen (aantal) (6.1) | 11 | 17 | 9 | |||
Groot onderhoud bruggen, viaducten en tunnels (aantal) (6.2) | 12 | 6 | 4 | |||
Onderhoud openbare verlichting (vervangen aantal armaturen) (6.3) | 890 | 2.360 | 502 | |||
In 2024 hebben we ons vooral gericht op: | |
• | Masterplan Mobiliteit: Op 12 maart is het Masterplan Mobiliteit vastgesteld. We werken aan de uitvoering de actieagenda's die zich richten op 2024-2026 (1) en 2027-2030 (2) en daarna, in lijn met de zeven dromen van het Masterplan Mobiliteit 2050. |
---|---|
• | Autoluw centrum: we geven vervolg aan het vastgestelde masterplan door een studie voor een autoluwer centrum via de invoering van een sectorenmodel. Met het verkeerscirculatieplan dragen we bij aan een aantrekkelijke (binnen)stad en ruimte voor stedelijke kwaliteit. |
• | MIRT afspraken: Het ontwerp voor HOV4 is verder uitgewerkt ten behoeve van besluitvorming. Na goedkeuring in de Raad starten we met een uitwerking van het vervolgontwerpen. We starten met de realisatie van de korte termijn maatregelen A2/N2 (hubs en fietsroutes). |
• | Mobiliteitstransitie: We geven invulling aan de acties om lopen, fietsen en het OV te stimuleren, o.a. door te investeren in fietsparkeren en fietsroutes zoals op de onderdoorgang Beemdstraat/Limburglaan. De realisatie van HOV3 is grotendeels afgerond. |
• | Deelmobiliteit: De evaluatie van de bestaande aanpak en integrale afstemming en het leren van ervaringen in Eindhoven en elders vormen een basis voor een lange termijn continueringsaanpak deeltweewielers voor de komende 2-3 jaar. |
• | Elektrische mobiliteit: Conform het Uitvoeringskader laden elektrische mobiliteit versnellen we de uitrol van laadinfrastructuur binnen huidige open markt model en zetten we in op het aanhaken op de nieuwe laadpalenconcessie van de provincie. |
• | Verkeersveiligheid: We werken aan een verkeersveiliger Eindhoven met het aanpakken van de belangrijkste verkeersveiligheidsknelpunten, verlaging van snelheden en educatie- en gedragsmaatregelen, zoals bij scholen. |
• | Verbeteren toegankelijkheid station Strijp S: Samen met ProRail werken we het plan verder uit om station Strijp S zo snel mogelijk toegankelijker en aantrekkelijker te maken. |
• | Een aantrekkelijke en toekomstbestendige openbare ruimte: O.a. de Gen. Linckerslaan, Dibbetslaan en P1 A. Coolenlaan zijn heringericht. Dit draagt bij aan een groene, klimaatbestendige en toegankelijke openbare ruimte. Gecombineerd met onderhoud aan wegen en het bestuursakkoord zijn 13 straten vergroend. |
• | Duurzame openbare ruimte: In 2024 hebben we ruim 6.800 m2 voetpad herstraat en zijn de fietspaden in de Insulindelaan en Jorislaan geasfalteerd. |
• | Afstemming onderhoud op de omgeving: De pilot bladkorven is afgerond. Bladkorven worden vanaf 2024 structureel geplaatst in het herfstseizoen. We zijn aangesloten bij diverse initiatieven op het gebied van zwerfafval waaronder de 1e Eindhovense Plandeldag. |
• | Verledden openbare Verlichting: In totaal zijn 3188 armaturen in 2024 voorzien van led verlichting. Zo nodig is het gehele armatuur vervangen, een ledplaat geplaatst of een lamp vervangen. |
• | Openbare toiletten: Middels diverse media en overleggen zijn ondernemers benaderd om hun toiletten open te stellen. Het resultaat is ongeveer 70 locaties in de Hoge Nood app. Besloten is om in 2025 in het Urban Sportpark en park Meerhoven een toilet te realiseren. |
• | Herinrichting parkeerterrein Antoon Coolenlaan: In 2024 zijn we gestart met het project parkeerplaats A. Coolenlaan, om deze te herinrichten, te vergroenen en de oversteekbaarheid van de Antoon Coolenlaan te verbeteren, gekoppeld aan het inrichtingsplan Genneper Parken. |
Wat heeft het gekost | ||||
x € 1.000 | Begr. prim. | Begroting | Realisatie | Afwijking |
---|---|---|---|---|
Lasten | 60.029 | 69.305 | 53.320 | 15.985 |
Baten | -3.160 | -11.151 | -10.774 | -377 |
Mutatie reserves | -807 | -12.020 | 2.050 | -14.070 |
Saldo | 56.062 | 46.134 | 44.596 | 1.538 |
Realisatie 2024 per categorie |
Toelichting afwijking exploitatie (x € 1.000) | Lasten | Baten | Mutatie | Afwijking | |
---|---|---|---|---|---|
Projecten (geen investeringen) | 14.455 | -1.472 | -12.985 | -2 | incidenteel |
Het gaat hier om onderhouds- en verkeersprojecten waarbij de jaarschijven in de begroting afwijken ten opzichte van het werkelijke uitvoeringsjaar. Dit zijn afwijkingen die niet tot voor- of nadelen per einde van deze projecten leiden. | |||||
Dotatie reserve Masterplan Mobiliteit | 1.295 | - | -1.295 | - | incidenteel |
Zowel de restant exploitatiemiddelen vanuit het Masterplan Mobiliteit ten behoeve van Verkeer en Vervoer, als de middelen voor de bereikbaarheidsagenda ZOB worden toegevoegd aan de reserve Masterplan Mobiliteit. Dit overeenkomstig het raadsbesluit Masterplan Mobiliteit. | |||||
Bijdrage Brainport Bereikbaar voor regiobrede projecten | -522 | - | 522 | - | incidenteel |
Bijdrage voor de regiobrede projecten van de bereikbaarheidsagenda Zuidoost-Brabant in 2024. Deze bijdrage wordt bepaald op basis van realisatie en verrekend met de hiervoor ingestelde reserve. | |||||
Overig | 757 | 1.095 | -312 | 1.540 | |
SALDO | 15.985 | -377 | -14.070 | 1.538 |