Programma's

6 Organisatie

Thema: Bestuur en Dienstverlening

Burgerzaken (tv 0.2)

Wat hebben we daarvoor gedaan

1.1 Nakomen van de servicenormen t.a.v. wachttijd

In tenminste 84% van alle baliebezoeken op afspraak op het Inwonersplein is de klant binnen 5 minuten na afspraaktijd opgeroepen. Van alle inkomende gesprekken op het KCC is 75% binnen 25 seconden opgenomen.

1.2 Zoveel mogelijk een antwoord in het eerste klantcontact

Vanwege uitval door ziekte en ouderschapsverloven van vaste allround inzetbare krachten zijn er relatief veel medewerkers ingezet die niet allround inzetbaar zijn en dus maar op een of twee onderwerpen het antwoord kunnen geven.

1.3 Correcte basisregistraties (BRP, BAG)

De zelfevaluaties BRP en BAG vinden 1 keer per jaar plaats. De score wettelijke verplichte zelfevaluatie Basisregistratie Personen is 89,13%.

2.1 Aanbieden en uitbreiden digitale dienstverlening

In 2024 is Microsoft Teams succesvol ingevoerd als primair platform voor telefonie. Daarnaast is de KCC-oplossing STORM ingevoerd: een contactcenteroplossing voor omnichannel klantervaring, waarbij alle communicatiekanalen samenkomen in 1 platform.

In 2024 hebben we ons vooral gericht op:

Implementatie telefonieplatform: Per 27-11-2024 is het nieuwe telefonieplatform Storm geïmplementeerd bij KCC, rest nog het maken van rapporten.

Continueren opleidingsplan Burgerzaken: In de sector van Burgerzaken is sprake van uitzonderlijke personeelskrapte. Een krapte die niet zomaar zal verdwijnen of eenvoudig kan worden opgelost. Het opleiden is een doorlopend proces. In 2024 zijn er 147 examens afgerond.

Klantreizen: In 2024 zijn een aantal mooie klantreizen (o.a. ondernemers, Inwonersplein, huwelijken) uitgevoerd door in gesprek te gaan met de inwoners/ondernemers. Resultaat: klantgerichtere processen en communicatie die aansluit bij inwoner/ondernemer.

Wat heeft het gekost

x € 1.000

Begr. prim.
2024
(nov '23)

Begroting
2024
(dec '24)

Realisatie
2024

Afwijking
2024

Lasten

12.853

14.189

14.664

-475

Baten

-5.475

-6.608

-7.480

872

Mutatie reserves

-20

150

279

-129

Saldo

7.358

7.731

7.463

268

Toelichting afwijking exploitatie (x € 1.000)

Lasten

Baten

Mutatie
reserve

Afwijking

Diverse producten Burgerzaken

-336

738

-

402

incidenteel

Betreft een afwijking op de afgegeven producten Burgerzaken, waarbij het grootste gedeelte verklaard kan worden door de reisdocumenten en naturalisaties. Meer afgegeven reisdocumenten en naturalisaties zorgen voor hogere legesopbrengsten, daar staan hogere afdrachten aan het Rijk en hogere uitvoeringskosten tegenover.

Overig

-139

134

-129

-134

SALDO

-475

872

-129

268

Deze pagina is gebouwd op 06/11/2025 11:37:10 met de export van 06/11/2025 10:01:56