Thema: Sociale basis en wijkteams
Samenkracht en burgerparticipatie (tv 6.1)
Taakveld uitleg |
---|
Wat hebben we bereikt | |
---|---|
1 Een krachtige sociale basis | |
Het versterken van de sociale basis is een continu proces. Met de Koers Sociaal (2)040 is de urgentie van blijvend investeren in de sociale basis opnieuw bekrachtigd a.d.h.v. 3 centrale opgaven over een sterke sociale basis dichtbij (het fundament). | |
2 Vergunninghouders zijn zelfredzaam | |
We hebben wederom ingezet op de Eindhovense aanpak om vergunninghouders zo snel mogelijk zelfredzaam te krijgen, hierbij zetten we in op inburgering en (betaald) werk. | |
3 Toekomstperspectief voor inwoners zonder verblijfsstatus | |
Voor 23 inwoners zonder verblijfsstatus zijn er (semi)duurzame oplossingen gevonden. |
Effectindicatoren | Realisatie | Begroting | Realisatie | |||
% inwoners dat minder redzaam is (o.b.v. eigen beleving) (1) | 15% | ≤ 15% | 14% | |||
% inwoners dat niet actief betrokken is bij diverse maatschappelijke activiteiten in de samenleving (1) | 4% | ≤ 4% | 4% | |||
% inwoners dat een beperkt sociaal netwerk ervaart (1) | 11% | ≤ 10% | 11% | |||
% vergunninghouders dat betaald werk heeft (2) | - | - | 35% | |||
% vergunninghouders dat inburgering afrondt binnen wettelijke termijn (2) | - | - | - | |||
Oordeel provincie over behalen taakstelling huisvesting vergunninghouders (2) | - | groen / oranje | rood | |||
% ongedocumenteerden dat een bestendige oplossing heeft gevonden (3) | - | 20% | 27% | |||
Wat hebben we daarvoor gedaan | |
1.1 Versterken sociale basis | |
Het uitvoeringsprogramma ‘Vrijwillig voor Elkaar’ is opgesteld waarmee we de vrijwillige energie in de stad nog meer willen zien, waarderen en faciliteren. Ook is gestart met experimenten om (buurt)ontmoeting beter te faciliteren. | |
1.2 Stimuleren van inwonersbetrokkenheid | |
Het uitvoeringsprogramma ‘Vrijwillig voor Elkaar’ en het uitvoeringsprogramma Inclusief Samenleven zijn in samenspraak met partners uit de stad tot stand gekomen. Ook bij andere thema’s is er aandacht voor het borgen van inwonersbetrokkenheid. | |
2.1 Aanbieden maatwerk programma vergunninghouders | |
Voor alle vergunninghouders is een plan inburgering en participatie (PIP) opgesteld na de brede intake. Het bevat een persoonlijk programma voor het leren van de taal in combinatie met werk, vrijwilligerswerk, studie of stage. | |
3.1 Perspectief aan ongedocumenteerden | |
In 2024 hebben we vanuit de Landelijke Vreemdelingen Voorziening (LVV) perspectief geboden aan ongedocumenteerden door ze te begeleiden naar vertrek, doormigratie of verblijf in samenwerking met NGOs en Rijkspartijen. |
Prestatieindicatoren | Realisatie | Begroting | Realisatie | |||
Oordeel cliëntenraad SD over betrokkenheid inwoners bij beleidsvorming (1.2) | 5 | 7,5 | 5 | |||
% inburgeringsplichtigen dat een passend programma op inburgering en participatie krijgt op basis van de PIP (2.1) | - | 90% | 100% | |||
Aantal deelnemers aan gesubsidieerde begeleiding (3.1) | - | 130 | 126 | |||
In 2024 hebben we ons vooral gericht op: | |
• | Uitvoeringsplan n.a.v. nieuwe visie op de sociale basis: bij het vaststellen van de visie (dec '23) is besloten om vanuit diverse dossiers en middels concrete activiteiten bij te dragen aan de uitwerking van de visie. Zo is in 2024 hard gewerkt aan het plan 'Vrijwillig voor Elkaar'. |
---|---|
• | Monitoringsstrategie sociale basis: het plan voor de 'monitor sociale basis' is opgeleverd. Het is een jaarlijks herhalende cyclus bestaande uit de onderdelen: tellen, vertellen, ervaren en verklaren. |
• | Uitvoeringsprogramma Inclusief Samenleven: in maart is het uitvoeringsprogramma voor 2024 (inclusief LIA) vastgesteld met daarin meer dan 200 activiteiten waarmee we concreet toewerken naar een inclusieve samenleving. |
• | Transformatieprogramma: in juni is de aanpak voor het transformatiefonds vastgesteld in 2 lijnen voor 2024: (1) start met eerste tranche 'no regret' projecten en (2) het proces richting een (strategisch) programma 'Transformatie Sociaal Domein (2)040'. |
• | Samenleven vanaf dag één: locatie Sliffertsestraat is een pilot locatie voor samenleven vanaf dag één. De geleerde lessen uit deze locatie vormen de basis van het nieuwe beleid 'Welkom in Eindhoven' (wordt in 2025 aan de raad aangeboden). |
• | Uitvoering Landelijke Vreemdelingen Voorzieningen: in 2024 is er uitvoering gegeven aan de Landelijke Vreemdelingen Voorziening (LVV), echter is de financiering door het Rijk stopgezet per eind 2024. |
• | Zorgdragen voor de opvang van vluchtelingen: in 2024 zijn er nieuwe asiellocaties en locaties voor de Ontheemden uit Oekraïne geopend. Hiermee werken we toe aan het voldoen aan de spreidingswet per juli 2025. |
• | Aanpak arbeidsmigranten: in 2024 zijn we gestart met de uitvoering van het Actieplan EU-arbeidsmigranten om de woon- werk en leefomstandigheden van EU-burgers in Eindhoven te verbeteren. Er is tevens een voortgangsverslag opgesteld om de raad te informeren. |
Wat heeft het gekost | ||||
x € 1.000 | Begr. prim. | Begroting | Realisatie | Afwijking |
---|---|---|---|---|
Lasten | 45.474 | 80.514 | 70.714 | 9.800 |
Baten | -6.337 | -55.683 | -53.408 | -2.275 |
Mutatie reserves | -641 | 6.769 | 8.160 | -1.391 |
Saldo | 38.496 | 31.600 | 25.466 | 6.134 |
Realisatie 2024 per categorie |
Toelichting afwijking exploitatie (x € 1.000) | Lasten | Baten | Mutatie | Afwijking | |
---|---|---|---|---|---|
Migratie - Opvang ontheemden Oekraïne | 2.759 | -397 | -1.943 | 419 | incidenteel |
De daadwerkelijke uitgaven voor de opvang van ontheemden zijn lager uitgevallen dan begroot. Het betreft met name een lagere subsidieafrekening over het jaar 2023. | |||||
Migratie - Nieuwkomers | 340 | 312 | - | 652 | incidenteel |
Op basis van afspraken met het COA worden alle kosten van de crisisopvang (CNO Noord Brabantlaan) doorbelast aan het COA. De begrote exploitatielasten zijn hierbij aan de voorkant te hoog ingeschat wat tot uiting komt in de positieve afwijking op de lasten. Voorts zijn aan het COA doorbelaste uitvoeringskosten niet doorberekend naar de gemeentelijke apparaatskosten en maken daarmee onderdeel uit van de afwijking op baten. | |||||
Migratie - Inburgering | 2.819 | -2.163 | - | 656 | incidenteel |
Overschot bij inburgering wordt met name veroorzaakt door lagere kosten op het onderdeel stelselwijziging inburgering (waaronder minder inhuur). De daadwerkelijke lasten voor inburgeraars onder de oude wetgeving zijn lager uitgevallen dan begroot. Doordat € 2,1 miljoen van de ontvangen specifieke rijksuitkering (bestemd voor meerdere jaren) niet zijn besteed in 2024, zijn deze middelen overgeheveld naar volgende jaren. | |||||
Gemeente brede subsidieverantwoording | 2.614 | - | - | 2.614 | incidenteel |
Betreft terugvordering op niet bestede subsidies voorgaande jaren door subsidienten. De belangrijkste oorzaak: de terugvordering VVE-middelen (€ 1,3 miljoen) en middelen SCE 2022 en 2023 (€ 0,9 miljoen) | |||||
Energiecompensatie | 494 | - | - | 494 | incidenteel |
Betreft de restantmiddelen voor de subsidieregeling Energiecompensatie voor maatschappelijke instellingen uit 2023. Er is in 2024 geen aanspraak meer gemaakt op deze subsidieregeling en de middelen kunnen derhalve vrijvallen. | |||||
GGW Duursubsidie | 461 | - | - | 461 | incidenteel |
In 2024 zijn minder waardebonnen voor initiatieven aangevraagd dan verwacht. Daarnaast is in een aantal actiegebieden geen subsidie aangevraagd door het ontbreken van bewonersorganisaties en activiteiten. Ook is een deel subsidie teveel aangevraagd en teruggestort door lagere kosten en minder activiteiten. | |||||
Overig | 313 | -27 | 552 | 838 | |
SALDO | 9.800 | -2.275 | -1.391 | 6.134 |