Tot dit taakveld behoren alle loketvoorzieningen gericht op het identificeren van eigen kracht en het geleiden naar de juiste vorm van individuele ondersteuning (maatwerkvoorzieningen en - dienstverlening). Deze taken kunnen zijn georganiseerd in specifieke wijkteams, gemeentelijk loketten of centra voor jeugd in gezin.
praktijkondersteuner huisarts voor jeugd (POH Jeugd, inclusief de begeleidingstrajecten verricht door de POH jeugd);
aanpak Veilig Thuis, aanpak huiselijk geweld en aanpak kindermishandeling: toegangstaken en doorverwijzingen;
ondersteuning die in opdracht van een gemeente wordt uitgevoerd door een JGZ-uitvoerder;
alle activiteiten in het preventief justitieel kader die worden uitgevoerd door het wijkteam, een aanbieder of een gecertificeerde instelling zoals advies, casusregie, het doen van een crisisinterventie of onderzoeken van een zorgmelding net als de toeleiding naar gesloten jeugdzorg en de productcodes iJw 49 preventief justitieel kader.
Tot dit taakveld behoren niet:
hulp- en dienstverlening van de wijkteams met het karakter van maatwerkdienstverlening WMO hoort thuis op één van de taakvelden 6.71a tot en met 6.71d;
dienstverlening van de wijkteams verleend vanuit het basistakenpakket JGZ, ook als dit deel uit maakt van een Centrum voor Jeugd en Gezin.
hulp- en dienstverlening met een maatwerkkarakter na doorverwijzing van wijkteams Centra voor Jeugd en Gezin of een praktijkondersteuners horen thuis onder één van de taakvelden 6.72a tot en met 6.72d.
Wat hebben we bereikt
1 De samenredzaamheid vergroten
In toenemende mate is en wordt er ingezet op collectiveren in de sociale basis en gericht inwoners begeleiden naar deze voorzieningen in de basis.
% inwoners dat duurzaam wordt afgeschaald van 2e naar 1e lijn (1)
-
40%
-
Toelichting cijfers:
Gegevens zijn niet beschikbaar. Begin 2025 worden deze ontwikkeld in samenspraak tussen gemeente en Stichting WIJeindhoven.
Toelichting indicator:
We meten de actieve indicaties op peildatum 01-01-2023 en bij dezelfde BSN-nummers de actieve indicaties op peildatum 01-01-2024. Daar waar geen actieve indicatie is, gaan we uit van duurzame uitstroom. afschalen = van 2e lijn naar 1e of 0e lijn. uitstroom = na het aflopen van de beschikking, geen enkele beschikking voor aanvullende 2e lijns zorg meer duurzaam = > 1 jaar Het uitgangspunt is dat door het inzetten van ondersteuning in de 2e lijn vooraf gestelde doelen worden behaald. Na het inzetten van de 2e lijnsondersteuning schalen we - daar waar mogelijk en nog nodig- af naar de 1e lijn waarna Stichting WIJeindhoven de ondersteuning overneemt en bestendigd, of waarna de inwoner het op eigen kracht verder kan en geen ondersteuning meer nodig heeft. De inwoner behoudt de verworven zelfredzaamheid. Het gaat hier om de ondersteuning in het kader van de Wmo en de Jeugdwet, niet beschermd wonen of maatschappelijke opvang.
Motivatie keuze:
In de Visie WIJeindhoven spreken wij over de beweging 2- 1- 0. Met deze cijfers willen we inzicht geven in de beweging om zoveel mogelijk in het normale leven, laagdrempelig op te lossen. Het uitgangspunt is dat door het inzetten van aanvullende ondersteuning in de 2e lijn vooraf gestelde doelen worden behaald. Na het inzetten van de 2e lijnsondersteuning schalen we - daar waar mogelijk - af naar de 1e lijn waarna Stichting WIJeindhoven de ondersteuning overneemt, of waarna de inwoner het op eigen kracht verder kan en geen of minder ondersteuning meer nodig heeft. De inwoner behoudt de verworven zelfredzaamheid.
Bron:
Suite
Bron type:
registratie
Frequentie:
per kwartaal
Hoort bij doel:
De samenredzaamheid vergroten
Wat hebben we daarvoor gedaan
1.1 Verwijzen naar en/of bieden van passende ondersteuning in de sociale basis, 1e lijn of 2e lijn
In 2024 bleven inwoners soms langer/intensiever verbonden aan een generalist van de wijkteams doordat er in de aanvullende ondersteuning wachttijden waren.
1.2 Kwalitatief goede en effectieve hulp
Inwoners die ondersteuning nodig hebben, kunnen bij de stichting WIJeindhoven terecht. Gemeente en Stichting werken aan een gezamenlijk cliëntervaringsonderzoek waarbij we doorlopend kunnen meten en bijsturen; in 2025 wordt dit gerealiseerd.
Prestatieindicatoren
Realisatie 2023
Begroting 2024
Realisatie 2024
Totaal dossiers (1.1)
27.494
25.000
25.229
Toelichting cijfers:
Voor 2023-2025 was (klantenbestand WIJeindhoven van) 25.000 begroot. Daling t.o.v. 2023 wijst op afschaling naar sociale basis, waarbij begrote waarde net niet is behaald.
Toelichting indicator:
Gemiddelde caseload per generalist = 75 Fte bij Stichting WIJeindhoven in 2020 = 305
Dossiers in de caseload betreft inwoners waar actief contact (1 of meer keer) mee is gedurende het jaar.
Motivatie keuze:
Inzicht in de caseload van Stichting WIJeindhoven. Bij de oprichting van de generalistenteams is middels de MKBA een inschatting gemaakt van de totale caseload (het totaal aantal inwoners dat ondersteund wordt door de generalisten). Deze indicator geeft inzicht in de ontwikkeling van het totale klantenbestand van stichting WIJeindhoven. Een forse stijging of daling in het aantal dossier kan aanleiding zijn om de subsidie aan te passen. Vanwege de uitbreiding van taken, de verandering van taken (AVE, Mono-Mulit) en de totale verzwaring van het takenpakket (Jeugdbescherming, Veilig Thuis, corona, toeslagenaffaire) wordt onderzocht of een nieuwe MKBA nodig is voor een nieuw beeld van de werkdruk en daarbij noodzakelijke formatie.
Bron:
WIJ-portaal
Type bron:
registratie
Frequentie:
jaarlijks
Hoort bij doel:
De samenredzaamheid vergroten
% inwoners doorverwezen naar sociale basis door Stichting WIJeindhoven (afschaling) (1.1)
49%
19%
40%
Toelichting cijfers:
De Stichting WIJeindhoven heeft in 2024 40% van de contacten met inwoners afgeschaald door gerichte verwijzing naar de sociale basis.
Toelichting indicator:
Deze indicator geeft weer hoeveel inwoners door de generalisten van Stichting WIJeindhoven worden doorverwezen naar de de sociale basis. De indicator geeft relatief weer hoeveel ondersteuningsvragen worden geregistreerd als opgepakt door ‘eigen kracht’, ‘samenkracht’ of ‘sociale basis’. Het gaat om ondersteuningsvragen die onder begeleiding staan van een generalist.
Motivatie keuze:
We versterken de sociale basis met de visie dat een stevige en krachtige sociale basis, die er is voor iedereen, de behoefte aan inzet van de generalistenteams en van specialisten in de tweede lijn vermindert. Doel is dat aanbod in de sociale basis steeds vaker kan worden ingezet als alternatief waardoor een verwijzing naar 2e lijnsondersteuning kan worden voorkomen. Stichting WIJeindhoven heeft de opdracht om waar mogelijk ondersteuningsvragen van inwoners op te pakken door in te zetten op eigen kracht en samenkracht in de sociale basis. Deze indicator geeft weer hoeveel van de inwoners door WIJeindhoven worden doorverwezen naar de sociale basis omdat daar de passende ondersteuning geboden kan worden. Daarmee geeft de indicator inzicht in hoeverre Stichting WIJeindhoven erin slaagt om vragen van inwoners op te pakken in de sociale basis.
Bron:
WIJportaal
Type bron:
registratie
Frequentie:
per kwartaal
Hoort bij doel:
De samenredzaamheid vergroten
% inwoners dat wordt doorverwezen naar de 2e lijn (1.1)
34,1%
45%
46% (Wmo) en 48% (Jeugd)
Toelichting cijfers:
46% vanuit de Stichting WIJeindhoven is doorverwezen naar aanvullende ondersteuning via het servicebureau aangaande Wmo en 48% vanuit de Stichting WIJeindhoven aangaande jeugd 18-. Een lichte afwijking t.o.v. de streefwaarde.
Toelichting indicator:
het aantal vragen rondom Wmo en Jeugd wat binnenkomt bij Stichting WIJeindhoven en wordt doorgestuurd naar het servicebureau voor een beoordeling van de 2e lijns voorziening. het aantal unieke clienten, niet herindicaties
Motivatie keuze:
Stichting WIJeindhoven biedt of verwijst naar passende ondersteuning. Wanneer de sociale basis en de eigen ondersteuning onvoldoende oplossing bieden wordt doorverwezen naar de 2e lijn. Door kwalitatief goede ondersteuning in de sociale basis en bij Stichting WIJeindhoven te organiseren, wordt de noodzaak tot inzet van 2e lijnsondersteuning kleiner. We zetten in op het versterken van de sociale basis, en verbetering van de kwaliteit bij Stichting WIJeindhoven. Dit moet leidt tot een daling in de verwijzingen naar de 2e lijn.
Bron:
WIJportaal
Type bron:
registratie
Frequentie:
per kwartaal
Hoort bij doel:
De samenredzaamheid vergroten
% inwoners dat eerstelijnsondersteuning Wmo ontvangt t.o.v. het totaal aantal inwoners 18+ (1.1)
4%
5,4%
6,5%
Toelichting cijfers:
De Stichting WIJeindhoven heeft 13.542 inwoners eerstelijnsondersteuning Wmo geboden in 2024. De streefwaarde is behaald.
Toelichting indicator:
2021: casussen behandeld zonder aanvullende 2e lijnszorg door WIJeindhoven: 2021:volwassenen 18+ (CBS): % dat eerstelijns ondersteuning 18+ ontvangt tov alle volwassenen:
Motivatie keuze:
we maken inzicht hiermee inzichtelijk dat de inzet van WIJeindhoven passend en adequaat is en dat aanvullende 2e lijns hulp kan worden voorkomen.
Bron:
WIJportaal
Type bron:
registratie
Frequentie:
per kwartaal
Hoort bij doel:
De samenredzaamheid vergroten
% jeugdigen dat eerstelijnsondersteuning Jeugd ontvangt t.o.v. alle jeugdigen (1.1)
3,9%
12%
9,9%
Toelichting cijfers:
Vanuit de Stichting WIJeindhoven hebben 4014 jeugdigen ondersteuning ontvangen. Een stijging t.o.v. 2023 maar de streefwaarde is net niet gerealiseerd, vandaar de kleurkeuze geel.
Toelichting indicator:
2019: casussen opgepakt door Stichting Wijeindhoven: 3368 2019: jeugd 0-18 (CBS): 39.817 % dat eerstelijns ondersteuning jeugd ontvangt tov alle jeugdigen: 8,5%
Motivatie keuze:
de begeleiding die Stichting WIJeindhoven biedt is laagdrempelig beschikbaar. Wanneer ondersteuning snel en doelmatig wordt geboden, kan het opschalen naar duurdere ondersteuning in de 2e lijn worden voorkomen. We maken inzichtelijk welk percentage jeugdigen volledig door Stichting WIJeindhoven wordt ondersteund. Op termijn zien we de verhouding tussen eerste en tweede lijn en of een stijging in de eerste lijn ook leidt tot een daling in de tweede lijn.
Bron:
WIJportaal, Suite
Type bron:
registratie
Frequentie:
jaarlijks
Hoort bij doel:
De samenredzaamheid vergroten
% nieuwe meldingen dat door Stichting WIJeindhoven direct wordt afgehandeld door verwijzing naar sociale basis (1.1)
49%
30%
40%
Toelichting cijfers:
In 2024 is 40% van de nieuwe aanmeldingen bij de Stichting WIJeindoven gericht doorverwezen naar de sociale basis. De begrote streefwaarde is behaald.
Toelichting indicator:
Deze indicator geeft weer hoeveel nieuwe meldingen bij Stichting WIJeindhoven niet hoeven te leiden tot eerstelijns of tweedelijnsondersteuning. De indicator geeft relatief weer hoeveel meldingen van alle nieuwe meldingen die binnenkomen bij Stichting WIJeindhoven worden geregistreerd als ‘eigen kracht’, ‘samenkracht’, ‘sociale basis’. Deze meldingen worden opgepakt in de sociale basis en leiden derhalve niet tot een keukentafelgesprek, eerstelijns of tweedelijns ondersteuning. Meldingen van inwoners die al ondersteuning ontvangen van een generalist, worden hierin niet meegenomen. Zie daarvoor de indicator ‘% inwoners doorverwezen naar de sociale basis door WIJeindhoven’.
Motivatie keuze:
Stichting WIJeindhoven heeft de opdracht om waar mogelijk ondersteuningsvragen van inwoners op te pakken door in te zetten op eigen kracht en samenkracht in de sociale basis. In onze visie spreken we over de beweging van 2 naar 1 naar 0, met het uitgangspunt dat wanneer we de sociale basis versterken, de inzet van de oplossingen in de sociale basis laagdrempelig en eenvoudig te bereiken zijn voor inwoners. Deze indicator geeft weer hoeveel van de meldingen niet leiden tot eerstelijns of tweedelijns ondersteuning, omdat er een passend alternatief in de sociale basis beschikbaar is. Het verwijzen naar de sociale basis is niet een doel op zich. De beschikbare ondersteuning moet passend en doelmatig zijn. Wanneer weinig verwijzingen in de sociale basis mogelijk zijn, geeft deze indicator ook ruimte voor gesprek over eventuele uitbreiding van voorzieningen in de sociale basis, waar het nu aan ontbreekt.
Bron:
Kwartaalrapportage WIJeindhoven (WIJ-portal)
Type bron:
registratie
Frequentie:
per kwartaal
Hoort bij doel:
De samenredzaamheid vergroten
Inwonerstevredenheid eerste lijn (1.2)
76%
72%
Toelichting cijfers:
het gezamenlijk doorlopend cliëntervaringsonderzoek vanuit de gemeente/Stichting WIJeindhoven wordt in 2025 gerealiseerd en levert realisatiecijfers op. Voor nu geen aanleiding (kwartaalrapportages eerste periodes 2024) om afwijking te signaleren.
Toelichting indicator:
In het clientervaringsonderzoek krijgt de inwoner de mogelijkheid om haar mening te geven over de inzet van Stichting WIJeindhoven. De inzet moet van meerwaarde zijn in het leven en de ontwikkeling van de inwoner. De 7 kernwaarden die door middel van het traject 'verbeterde toegang' zijn vastgesteld vomen de basis van een goede relatie waarin met vanuit vertouwen samen onderzoek welke mogelijkheden er zijn, de stichting en haar medewerkers laagdrempelig bereikbaar en toegankelijk zijn en er duidelijkheid wordt geboden en met respect gecommuniceerd. Deze kernwaarden leiden onder andere tot een hogere inwonerstevredenheid.
Motivatie keuze:
Stichting WIJeindhoven zet zich in, op de brede onderwerpen van het sociaal domein. De integrale inzet leidt tot een verandering in het functioneren van de inwoner. Het uitgangpunt dat wij hanteren is als volgt: als de generalist snel (wachttijden), adequaat (juiste hulp) en duidelijk (rechten en plichten) handelt, is de inwoner tevreden en ervaart verbetering in het functioneren. Stichting WIJeindhoven biedt ondersteuning in de eerste lijn en geeft laagdrempelig advies aan inwoners zodat zij snel en doelmatig naar de juiste vorm van ondersteuning worden geleid. Het percentage inwoners dat zeer tevreden of tevreden is met de ondersteuning die door Stichting WIJeindhoven is geboden in het voorgaande jaar geeft ons inzichten in de wijze waarop de inzet van WIJeindhoven wordt gewaardeerd.
Bron:
clientervaringsonderzoek gemeente Eindhoven en inwonerservaringsonderzoek Stichting WIJeindhoven
Type bron:
enquête
Frequentie:
jaarlijks
Hoort bij doel:
De samenredzaamheid vergroten
% inwoners dat zich door de ondersteuning beter kan redden (1.2)
-
65%
-
Toelichting cijfers:
Het doorlopend cliëntervaringsonderzoek wordt in 2025 opgestart en levert realisatiecijfer op; vooralsnog geen aanleiding om aan te nemen dat realisatie minder is dan opgenomen in begroting.
Toelichting indicator:
% inwoners dat zich door de ondersteuning van Stichting WIJeindhoven beter kan redden. In het clientervaringsonderzoek wordt uitgevraagd in hoeverre een inwoner zich beter kan redden door de ondersteuning die is geboden. We maken gebruik van percentage inwoners dat het hier volledig mee eens of mee eens is. Inwoners die zich enigszins beter kunnen redden, maar nog niet zelfstandig functioneren blijken vaker aan te geven dat zij zich (volledig) niet beter kunnen redden. De ervaring en beleving van de inwoner is leidend.
Motivatie keuze:
Hiermee meten we de resultaten van de inzet van ondersteuning door Stichting WIJeindhoven
Bron:
cliëntervaringsonderzoek
Type bron:
enquête
Frequentie:
jaarlijks
Hoort bij doel:
De samenredzaamheid vergroten
In 2024 hebben we ons vooral gericht op:
•
Vereenvoudiging Sociaal Domein: in 2024 heeft de raad de scenariokeuze 1 voor vereenvoudiging gemaakt met daarbij extra aandacht voor werk & geld. De pilot servicebureau/wijkteams is verder uitgerold en zijn de projecten ter vereenvoudiging opgestart.
•
Integrale Gezondheid: verbinders vanuit WIJeindhoven spelen een rol in het bijdragen aan bevorderen van (mentale) gezondheid in de wijk.
•
Bestaanszekerheid: WIJeindhoven sluit aan bij de integrale aanpak die wordt ontwikkeld en bij vroegsignalering.
•
Werk en Inkomen: vanuit het programma Vereenvoudiging Sociaal Domein zijn er in 2024 in de samenwerking met gemeente/Ergon gesprekken gevoerd over verbeteren en vereenvoudigen van de netwerksamenwerking.
Wat heeft het gekost
x € 1.000
Begr. prim. 2024 (nov '23)
Begroting 2024 (dec '24)
Realisatie 2024
Afwijking 2024
Lasten
43.268
44.632
44.695
-63
Baten
0
0
-774
774
Mutatie reserves
0
-879
-931
52
Saldo
43.268
43.753
42.990
763
Realisatie 2024 per categorie
Lasten
2024
Baten
2024
Mutatie reserves
2024
Personeelslasten
520
Uitkering uit gemeentefonds
0
Toevoeging reserves
1.739
Kapitaallasten
0
Overige rijksbijdragen
-774
Onttrekking reserves
-2.670
Goederen en diensten
460
Belastingen en heffingen
0
Subsidies en overdrachten
43.716
Goederen en diensten
0
Verr. overhead en app.kst.
0
Overige overdrachten
0
Toevoegingen voorzieningen
0
Overig
0
Overig
0
Totaal lasten
44.695
Totaal baten
-774
Mutatie reserves
-931
Toelichting afwijking exploitatie (x € 1.000)
Lasten
Baten
Mutatie reserve
Afwijking
Kinderopvangtoeslagenaffaire
-402
774
-
372
incidenteel
Jaarlijks wordt van het Rijk een bedrag voor de uitvoeringskosten van de Kinderopvang toeslagaffaire ontvangen. Dit bedrag is bestemd voor de afhandeling van de (potentieel) gedupeerden gedurende de periode t/m 2026 en niet volledig ingezet in 2024.
Overig
339
-
52
391
SALDO
-63
774
52
763
Deze pagina is gebouwd op 06/11/2025 11:37:10 met de export van 06/11/2025 10:01:56