Programma's

2c Sociale stad

Thema: Werk en inkomen

Inkomensregelingen (tv 6.3)

Wat hebben we daarvoor gedaan

1.1 Kwalitatieve uitvoering van bijstand(saanvragen) vanuit de omgekeerde toets gedachte, van instroom tot debiteurenbeleid

Onze dienstverlening is in 2024 verbeterd en gebaseerd op vertrouwen. De omgekeerde toets is verankerd waardoor maatwerk verleend is. Daarnaast zijn inwoners goed en snel ondersteund bij het vinden van werk.

2.1 Inwoners met financiële belemmeringen kunnen toch maatschappelijk deelnemen

Door de herijking en vereenvoudiging van de minimaregelingen in 2024, wordt het bereik van de armoederegelingen verder vergroot in de komende twee jaar.

3.1 Inwoners met beginnende betaalproblemen vinden en ondersteunen (vroegsignalering)

In 2024 hebben we de processen van vroegsignalering in samenwerking met WIJeindhoven en woningcorporaties verbeterd. Daardoor zijn we in staat om inwoners met beginnende betaalproblemen sneller te vinden en te ondersteunen.

In 2024 hebben we ons vooral gericht op:

Borgen van de bestaanszekerheid: aanvullend op landelijke maatregelen uit het regeerakkoord, zoals de verhoging van het kindgebonden budget, heeft de Raad besloten de minimaregelingen uit te breiden.

Versterken duurzame bestaanszekerheid: we hebben ingezet op het verminderen van langdurige- en jeugdwerkeloosheid. In 2024 is het project jeugdwerkloosheid gestart en zijn pilots uitgevoerd om inwoners die al langere tijd in de uitkering zitten, te laten participeren.

Herijken van de armoederegeling: in 2024 zijn de minimaregelingen herijkt en heeft de Raad geïnvesteerd in vier tijdelijke minimaregelingen voor 2025 en 2026, gericht op vereenvoudiging en vergroten bereik. In 2024 is hard gewerkt deze regelingen voor en in 2025 te realiseren.

Voortzetten van onze dienstverlening armoede en schulden: we hebben onze dienstverlening uitgevoerd en verbeteren verder op vroegsignalering, schuldhulpverlening en nazorg. Vanaf 2024 is de looptijd van schuldregelingen verkort van 36 naar 17 maanden, waardoor inwoners sneller schuldenvrij kunnen zijn.

Hoge bereik van de meedoenbijdrage behouden: We hebben door verbeterde communicatie ingezet op het behouden van een hoog bereik van de meedoenbijdrage.

Evalueren armoede beleidsplan en opstellen van nieuw beleidsplan Armoede en Schulden: in 2024 heeft de focus gelegen op de herijking van de minimaregelingen en de uitvoering hiervan. De evaluatie van het beleidsplan Armoede en Schulden en het opstellen van een nieuw beleidsplan wordt daardoor opgepakt in 2025.

Bieden van een goed vangnet: we hebben in 2024 gezorgd dat inwoners snel en rechtmatig een uitkering ontvangen met toepassing van de omgekeerde toets, zodat het sociaal inkomen geborgd is. We willen inwoners daarnaast altijd een duurzaam toekomstperspectief bieden.

Een mensgerichte benadering: we hebben in 2024 zoveel mogelijk gebruik gemaakt van de verruimingsmogelijkheden die de Participatiewet biedt. We staan naast onze inwoners en gebruiken hierbij de omgekeerde toets. Ook is er extra aandacht voor maatwerk bij diverse groepen.

Naleving: door goede voorlichting en handhaving hebben we ervoor gezorgd dat de bijstandsuitkeringen rechtmatig zijn verstrekt. We handhaven bij fraude, maar zijn ons ervan bewust dat inwoners onbedoelde en onbewuste fouten kunnen maken.

Buffer energie: In 2024 was er financiële hulp beschikbaar via het landelijke Noodfonds Energie 2024.

Wat heeft het gekost

x € 1.000

Begr. prim.
2024
(nov '23)

Begroting
2024
(dec '24)

Realisatie
2024

Afwijking
2024

Lasten

158.255

160.219

163.968

-3.749

Baten

-125.085

-125.060

-133.215

8.155

Mutatie reserves

5.250

5.202

5.670

-468

Saldo

38.420

40.361

36.422

3.939

Toelichting afwijking exploitatie (x € 1.000)

Lasten

Baten

Mutatie
reserve

Afwijking

Rijksbijdrage BUIG

-

7.800

-

7.800

incidenteel

De bekendmaking van het definitieve budget 2024 in oktober 2024 leidt tot een voordeel van € 8 miljoen. Met de verrekening van de voorfinanciering uit 2016 en 2017 (a.g.v. nieuwe instroom vluchtelingen) komt het voordeel uit op € 7,8 miljoen.

Participatiewet

-3.807

-200

-

-4.007

incidenteel

We komen uit op een nadeel van € 4 miljoen door 2 factoren: De gemiddelde hoogte van de uitkering is gestegen en het aantal bijstandsgerechtigden is gestegen (met 99) in plaats van de geraamde daling (met 28). Ook landelijk was sprake van een stijging. Aan het eind van het jaar zagen we dat Eindhoven minder hard stijgt dan vergelijkbare grote gemeenten.

Voorziening dubieuze debiteuren

-937

311

-

-626

incidenteel

Als gevolg van het percentage oninbaarheid en het feit dat we € 2,1 miljoen afgeboekt hebben is er een dotatie aan de voorziening nodig van € 937.000.

Studietoeslag

-574

-

-

-574

incidenteel

Doordat er meer bekendheid is gegeven aan deze regeling zijn er meer aanvragen gedaan in 2024. Het is waarschijnlijk dat er meer jongeren zijn die een financiële noodzaak zien om op zoek te gaan naar voorliggende voorzieningen. Dat verklaart ook de forse toename van deze uitgaven. Conform het landelijke beeld is het beroep op IST fors toegenomen. Er is inmiddels een lobby gestart.

Minimaregelingen

247

522

-

769

incidenteel

Het voordeel wordt voornamelijk veroorzaakt door een daling in de aanvragen voor de meedoenbijdrage. De belangrijkste oorzaak hiervoor is het wegvallen van de koppeling met de energietoeslag. Verder meer baten Bijzondere Bijstand door meer aflossingen op leningen.

Bestuursakkoord: Armoede, energiearmoede en gratis OV minima

500

-

-500

-

incidenteel

Deze post wordt terug gestort in de reserve Samen Morgen Mooier Maken. De kosten van minimaregelingen blijven binnen budget, er zijn dit jaar geen kosten voor energiearmoede en het gratis OV voor minima wordt gedekt uit incidentele middelen.

Overig

822

-278

32

576

SALDO

-3.749

8.155

-468

3.938

Deze pagina is gebouwd op 06/11/2025 11:37:10 met de export van 06/11/2025 10:01:56